Educational Data Analysis for Decision-Making: Performance in the Saber Pro Test among Early Childhood Education Programs in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.56294/dm20251034Keywords:
Saber Pro, educational quality, accreditation, generic competencies, early childhood educationAbstract
This study applies descriptive and exploratory data analysis techniques to examine the performance of students from 59 undergraduate programs in Early Childhood Education and Pedagogy in Colombia on the 2022 Saber Pro standardized test. Official datasets from ICFES were processed and analyzed using SPAD 5.6 and SPSS 28, focusing on five generic competencies: critical reading, quantitative reasoning, written communication, English, and citizenship competencies. Performance levels were examined in relation to institutional, sectoral, and regional variables. The findings reveal consistently low performance in quantitative reasoning, advantages associated with accredited institutions, and regional disparities. This research highlights the potential of data science tools—such as data mining and statistical visualization—for guiding evidence-based educational strategies and policy-making. It underscores the value of educational data systems as foundations for improving academic outcomes and reducing inequality through informed decision-making.
References
1. Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. Saber PRO [Internet]. ▷ Pruebas ICFES. 2021 [citado 22 de diciembre de 2024]. Disponible en: https://pruebasicfes.com.co/saber-pro/
2. Ministerio de Salud y Proyeccio Social. Caracterización de los resultados del examen Saber Pro en los programas de Fonoaudiología en Colombia en los años 2018 – 2022 | Revista Perspectivas [Internet]. [citado 29 de octubre de 2024]. Disponible en: https://revistas.ufps.edu.co/index.php/perspectivas/article/view/4022
3. Díaz Monroy LG, Morales Rivera MA. Análisis estadístico de datos multivariados. 2012 [citado 22 de diciembre de 2024]; Disponible en: https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/79916
4. Franco Tolosa LF, Rubio Mendoza HA, Rojas Quevedo DG. El papel de la evaluación de competencias en los procesos de formación docente: análisis de las pruebas SABER PRO para Licenciados de Psicología y Pedagogía, Licenciados en Español y Lenguas Extranjeras en la Universidad Pedagógica Nacional. ReponameRepositorio Inst Univ Pedagógica Nac [Internet]. 2014 [citado 22 de diciembre de 2024]; Disponible en: http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/2570
5. Caracterización de los resultados del examen Saber Pro en los programas de Fonoaudiología en Colombia en los años 2018 – 2022 | Revista Perspectivas [Internet]. [citado 22 de diciembre de 2024]. Disponible en: https://revistas.ufps.edu.co/index.php/perspectivas/article/view/4022
6. Mangin JPL, Mallou JV. Analisis Multivariable Para Las Ciencias Sociales [Internet]. 2003 [citado 22 de diciembre de 2024]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=320226
7. Portocarrero-Sierra L, Restrepo-Morales JA, Arias-Calderón JE, Portocarrero-Sierra L, Restrepo-Morales JA, Arias-Calderón JE. Evaluación del impacto de la acreditación de alta calidad en las instituciones públicas de educación superior de Colombia. Form Univ [Internet]. diciembre de 2020 [citado 22 de diciembre de 2024];13(6):37-50. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0718-50062020000600037&lng=es&nrm=iso&tlng=es
8. González-Campo CH, Murillo-Vargas G, García-Solarte M, González-Campo CH, Murillo-Vargas G, García-Solarte M. Efecto de la acreditación institucional de alta calidad sobre la gestión del conocimiento. Form Univ [Internet]. abril de 2021 [citado 22 de diciembre de 2024];14(2):155-64. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0718-50062021000200155&lng=es&nrm=iso&tlng=es
9. Cayon E, Correa JS, Sarmiento-Sabogal J. Does Attending a Public or Private University Make a Difference for Students in Colombia. Int Rev Manag Mark [Internet]. 29 de marzo de 2017 [citado 22 de diciembre de 2024]; Disponible en: https://www.semanticscholar.org/paper/Does-Attending-a-Public-or-Private-University-Make-Cayon-Correa/c76ce465cac19f2acb123110c2fd0599d9d83ce5
10. Saber Pro: Public vs. Private Universities | Elicit [Internet]. [citado 22 de diciembre de 2024]. Disponible en: https://elicit.com/notebook/72cdb85b-fc94-42a6-a7d3-da53a751f0ba#18139cb5c6b9c7d095f82174b48e2706
11. Caracterización de los resultados del examen saber pro 2020 en una universidad de frontera | Saber, Ciencia y Libertad [Internet]. [citado 22 de diciembre de 2024]. Disponible en: https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/saber/article/view/9466
12. Duk C, Blanco R, Zecchetto F, Capell C, López M, Duk C, et al. Desarrollo Profesional Docente para la Inclusión: Investigación Acción Colaborativa a través de Estudios de Clase en Escuelas Chilenas. Rev Latinoam Educ Inclusiva [Internet]. 2021 [citado 22 de diciembre de 2024];15(2):67-95. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0718-73782021000200067&lng=es&nrm=iso&tlng=es
13. Castellanos JJP, Medina NAZ, Redondo AL, Torres JPS. Caracterización de los resultados del examen Saber Pro en los programas de Fonoaudiología en Colombia en los años 2018 – 2022. Rev Perspect [Internet]. 13 de diciembre de 2022 [citado 16 de diciembre de 2024];7(S1):363-73. Disponible en: https://revistas.ufps.edu.co/index.php/perspectivas/article/view/4022
14. Castro M, Ruíz JV. La educación secundaria y superior en Colombia vista desde las pruebas Saber. Prax Saber [Internet]. 16 de septiembre de 2019 [citado 23 de diciembre de 2024];10(24):341-66. Disponible en: https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9465
15. Rincón-Báez WU, Plaza GEB, Arias-Velandia N. SABER PRO 2018 POR CAPÍTULOS ASCOLFA-II. Bol Estad [Internet]. 2019 [citado 23 de diciembre de 2024]; Disponible en: https://editorial.com.co/ascolfa/index.php/boletin/article/view/17
16. Relationship between citizen competences, accreditation of institutions and academic programs | Revista Guillermo de Ockham [Internet]. [citado 23 de diciembre de 2024]. Disponible en: https://revistas.usb.edu.co/index.php/GuillermoOckham/article/view/4786
17. Análisis de los puntajes obtenidos en la prueba Saber Pro por los estudiantes de la Universidad de Pamplona, Colombia, durante el año 2020 | Mundo FESC [Internet]. [citado 23 de diciembre de 2024]. Disponible en: https://www.fesc.edu.co/Revistas/OJS/index.php/mundofesc/article/view/1237
18. Valencia Velasco FK, Guevara Vizcaíno CF. Uso de las TIC en procesos de aprendizaje de matemática, en estudiantes de básica superior. Dominio Las Cienc [Internet]. 2020 [citado 23 de diciembref de 2024];6(3):157-76. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7539684
19. Salas REM, Bucheli MVBGV. Metodologías activas que mejoran el aprendizaje en la Educación Superior. UTE Teach Technol Univ Tarracon [Internet]. 2021 [citado 23 de diciembre de 2024];93-111. Disponible en: https://revistes.urv.cat/index.php/ute/article/view/3154
20. González A. Evaluación de la Educación Superior: Entre el discurso y una cultura de la calidad. TEPEXI Bol Científico Esc Super Tepeji Río [Internet]. 5 de enero de 2023 [citado 24 de diciembre de 2024];10(19):13-9. Disponible en: https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/tepexi/article/view/9730
21. Analysis of the quality accreditation in industrial engineering programs and the results in the standardized national tests, in Colombia [Internet]. [citado 24 de diciembre de 2024]. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000100127&lng=en&nrm=iso&tlng=en
22. Alejos GMC. Retos y semblanzas de las políticas educativas: una perspectiva integradora. Soc Innova Sci [Internet]. 31 de agosto de 2022 [citado 24 de diciembre de 2024];3(2):4-5. Disponible en: https://socialinnovasciences.org/ojs/index.php/sis/article/view/97
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mayerly Llanos-Redondo, Sonia Maritza Mendoza Lizcano, Pastor Ramírez Leal, Andrés Llanos-Redondo (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.