Gender approach in the activity and scientific production of Cuban medical university journals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/dm2023199

Keywords:

Gender Studies, Scientific Publication Indicators, Electronic Journals, Gender Equity, Cuban Medical Universities

Abstract

Introduction: science and scientific production are spaces given to men for centuries, although in the 21st century, there are gaps in this sense. 
Aim: to describe from a gender perspective the scientific production in the academic journals of Cuban medical universities, period 2017-2021. 
Method: a descriptive bibliometric study was carried out. The universe consisted of all the academic journals of Cuban medical universities in the period 2017-2021, they were reviewed between December 2022 and March 2023. The sampling was non-probabilistic and the sample was 19. Only regular numbers were considered. 
Results: women were 19 % of the magazine directors and 44 % of the editorial board composition. 57,5 % of the editorials were written by men. 2,6 % of the articles dealt with the gender approach. 61,8 % of the authors were women and 38,2 % were men. Women were 55,7 % of the lead authors. In 32,3 % of the articles, women predominated as authors and 23,7 % were written only by women; gender equality represented 14,1 %. 
Conclusions: an empowerment of women in Cuba is evident as they are the majority within scientific production in medical universities. However, this is not reflected in the direction of the magazines and the composition of their editorial committees, where men predominate, nor in publications with a gender focus, which is still insufficient

References

1. Cerros Rodríguez E. Ser madre y académica de alto rendimiento. Imaginarios presentes en las universidades respecto a la maternidad y el desempeño académico. Rev Gén Eroos. 2021; 28(29).

2. Herrera Horta GA, Gutiérrez García Z. Bibliometría y Cienciometría, conocimiento y práctica indispensables para los estudiantes de ciencias médicas. Community and Interculturality in Dialogue. 2023;3:88. https://doi.org/10.56294/cid202388

3. Díaz Bernal Z, López P, Castañeda I. Una mirada género-sensible a la fuerza laboral de la Escuela Nacional de Salud Pública de la Habana (ENSAP). Rev Cubana de Salud y Trab. 2016;17(3):49.

4. Cuba. Dirección de Registros Médicos y Estadísticas de la Salud. Médicos dedicados y especializados según especialidad 2022. 2022. La Habana; 2022.p.125-6. https://files.sld.cu/editorhome/files/2023/09/Anuario-Estadistico-de-Salud-2022-Ed-2023.pdf

5. UNESCO informe sobre la ciencia 2021. El porcentaje de mujeres en el personal de investigación aumenta paulatinamente. Instituto de estadística. https://www.unesco.org/reports/science/2021/es/dataviz/women-share

6. Pérez Obregón BR, Menéndez Pérez BM, de la Torre Rodríguez M, Pazo Rodríguez M, Bello Viego R. Primeros autores en EDUMECENTRO, ¿ellas o ellos?: un enfoque de género. Edumecentro. 2022; 14.

7. Francovich M, Cuesta LS, Brussino S. Leyes subnacionales de paridad de género y unicameralidad: Córdoba (Argentina) como caso testigo. Soc estado. 2023;38(1):125-50. https://doi.org/10.1590/s0102-6992-202338010005

8. León Loza MJ. Paridad de género y democracia: la integración de los Concejos Municipales. Foro. 2023; 39:65-86. https://doi.org/10.32719/26312484.2023.39.4

9. Gonzalez-Argote J. Analyzing the Trends and Impact of Health Policy Research: A Bibliometric Study. Health Leadership and Quality of Life. 2023;2:28. https://doi.org/10.56294/hl202328.

10. Bordons M, Gómez Caridad I, Hillán L, Mauleón E, Moreno L, Morillo F. Indicadores de género en las publicaciones científicas: “gate-keepers” y autores. (CCHS-IEDCYT) Informes y documentos de trabajo. 2013. https://digital.csic.es/handle/10261/72649

11. Arroyo Hernández H, Huarez B. Tendencia y características de los manuscritos recibidos y rechazados en la Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública entre 2011 y 2017. Rev Peru Med Exp Salud Publica. 2019; 36(2):281-7. http://dx.doi.org/10.17843/rpmesp.2019.362.4190

12. Jorna Calixto AR, Véliz Martínez PL, Castañeda Abascal I. Oportunidades de superación de los directivos de la salud desde la perspectiva de género. Rev Cubana Salud Pública. 2016; 42(2).

13. Agut Nieto S, Martín Hernández P. Factores que dificultan el acceso de las mujeres a puestos de responsabilidad: una revisión teórica. Apunt. Psic. 2007;25(2):201-14.

14. Heidari S, Babor TF, De Castro P, Tort S, Curno M. Equidad según sexo y de género en la investigación: justificación de las guías SAGER y recomendaciones para su uso. Gac sanit. 2019; 33(2):203-10. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2018.04.003

15. Araujo Inastrilla CR. Data Visualization in the Information Society. Seminars in Medical Writing and Education. 2023;2:25. https://doi.org/10.56294/mw202325

16. Haba Osca J, Osca Lluch MJ, González Sala F. Producción científica española en literatura desde una perspectiva de género a través de Web of Science (1975-2017). IB. 2019;33(79):35-50. https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2019.79.57996

Downloads

Published

2023-12-30

Issue

Section

Original

How to Cite

1.
Rodríguez Sotomayor Y, Díaz Chieng LY, Paz Enrique LE, Iznaga Brooks HL, Pérez Mola K, Calás Torres JJ. Gender approach in the activity and scientific production of Cuban medical university journals. Data and Metadata [Internet]. 2023 Dec. 30 [cited 2025 Aug. 20];2:199. Available from: https://dm.ageditor.ar/index.php/dm/article/view/107