Artificial intelligence applications to improve accessibility in education for students with disabilities
DOI:
https://doi.org/10.56294/dm20251081Keywords:
Accessibility, Inclusion, People with disabilities, Artificial Intelligence, Adaptability, EducationAbstract
Artificial intelligence is revolutionizing education, offering a range of possibilities for creating more accessible, inclusive and effective learning experiences for students with disabilities. In this systematic review, we were able to find several references to personalization of learning and assistive technologies for learning. Similarly, artificial intelligence has the potential to be a powerful tool for inclusive education, providing all students with the opportunities and support they need to reach their full potential, as well as the continued research on them serves to develop new tools and technologies that respond to the specific needs of each student. This research is articulated based on Kitchenham's systematic review, considering various research sources, such as academic journal articles and research papers with similar themes to the topic of this paper. Also, this review aims to identify the various tools with artificial intelligence that are found today to improve access to education for people with disabilities, concluding that there are multiple tools to facilitate access to people with disabilities, and that they are also used to improve the learning process of these people.
References
[1] FasterCapital. Impact of AI on content accessibility for disabilities. 2024 Apr 19. https://fastercapital.com/content/Impact-of-ai-on-content-accessibility-for-disabilities.html
[2] Espejo AJV, Moya EJG. Análisis sobre las inteligencias artificiales aplicadas en el reconocimiento de imágenes dirigido a las personas con discapacidad visual. Revista Ingenio global. 2024;3(1):4-16.
[3] Flores PDCJ. Uso de algoritmos de inteligencia artificial en la creación de materiales educativos. Revista Ingenio global. 2025;4(1):250-62.
[4] Salmerón YM, Luna HE, Murillo WG, Pacheco VA. El futuro de la Inteligencia Artificial para la educación en las instituciones de Educación Superior. Conrado. 2023;19(93):27-34.
[5] Gutiérrez CAC, Macas FEM. Evaluación del uso de tecnologías de asistencia basadas en IA para estudiantes con discapacidades en entornos inclusivos. Nexus Research Journal;4(1):267-79.
[6] Ayuso DP, Gutiérrez EP. La Inteligencia Artificial como recurso educativo durante la formación inicial del profesorado. Rev Iberoam Educ Distancia. 2022;25(2):347-62.
[7] Kitchenham B. Procedures for Performing Systematic Reviews. Dept. of Computer Science, Keele University. 2004;33:1-26.
[8] Bolaño García M, Duarte Acosta N. Una revisión sistemática del uso de la inteligencia artificial en la educación. Rev Colomb Cir. 2023;39(1):51-63.
[9] Sarabia GAG. Integración de la inteligencia artificial en la educación secundaria. Horizon International Journal. 2025;3(1):4-12.
[10] Espínola Jiménez. Educación inclusiva e igualdad de las personas con discapacidad en la Transformación Digital. Rev Jurídica Val. 2020;1(35):1-13.
[11] Giró Gràcia X, Sancho Gil J. Artificial Intelligence in Education: Big Data, Black Boxes, and Technological Solutionism. Seminar.net. 2021;17(2).
[12] Emiliani PL, Stephanidis C, Vanderheiden G. Technology and inclusion – Past, present and foreseeable future. Technol Disabil. 2011;23(3):101-14.
[13] Organización Mundial de la Salud. Clasificación Internacional del Funcionamiento, la Discapacidad y la Salud: Versión Infantil y Juvenil: ICF-CY. Ginebra: OMS; 2007.
[14] Echeita Sarrionandia G. Educación inclusiva. Sonrisas y lágrimas. Aula Abierta. 2017;46(2):17-24.
[15] INTEF. Clasificación de alumnado con necesidades educativas específicas. 2015. http://formacion.educalab.es/pluginfile.php/41154/mod_imscp/content/1/Ficha_3.3.pdf
[16] Suarez Gómez J. El futuro de la educación superior. Una mirada desde la inteligencia artificial. Fedumar Pedagog Educ. 2024;10(1):109-17.
[17] Amirah K. AI in Education: a game changer for accessibility. 2023 Jan 23. https://jamworks.com/news/ai-in-education-a-game-changer-for-accessibility/
[18] Uxach Molina B. Meta-análisis del efecto en el rendimiento académico de los Smartphones como herramienta educativa en educación superior (2016-2020). Educ Siglo XXI. 2021;39(3):209-34.
[19] Pérez Berenguer D, García Molina J. Un enfoque para la creación de contenido online interactivo. RED Rev Educ Distancia. 2016;3(51):1-24.
[20] McMahon SC. Machine translation: Linguistic challenges. 2021 May. https://digital.library.txst.edu/server/api/core/bitstreams/0dd89d40-9db8-4177-8ef7-99576a106c40/content
[21] Fernández Batanero J, Montenegro Rueda M, Fernández Cerero J, García Martínez I. Assistive technology for the inclusion of students with disabilities: a systematic review. Cult Reg Perspect. 2022;70:1911-30.
[22] Lancheros Bohórquez W, Vesga Bravo G. Uso de la realidad aumentada, la realidad virtual y la inteligencia artificial en educación secundaria: una revisión sistemática. Rev Investig Desarro Innov. 2024;14(1):95-110.
[23] Navaridas Nalda F, González Marcos A, Alba Elías F. Evaluación online orientada al aprendizaje universitario: Impacto del feedback en los resultados de los estudiantes. Rev Interuniv Form Prof. 2020;34(2).
[24] Ruiz FC, Altamirano KG. Estrategias para fomentar la creatividad y el pensamiento crítico en el aula. Bastcorp International Journal. 2023;2(1):33-41.
[25] López Regalado O, Núñez Rojas N, López Gil Ó, Sánchez Rodríguez J. Análisis del uso de la inteligencia artificial en la educación universitaria: una revisión sistemática. Pixel-Bit Rev Medios Educ. 2024;(70).
[26] Espiñeira Bellón E, Muñoz Cantero J, Porto Castro A, Mosteiro García J. Percepciones y eficacia de los mecanismos de detección de plagio en revistas científicas de Ciencias Sociales españolas, portuguesas e iberoamericanas. RELIEVE. 2023;29(2).
[27] Ward C. Motor Disabilities and What You Need for Accessibility. 2019 Jul 30. https://www.telerik.com/blogs/motor-disabilities-and-what-you-need-for-accessibility
[28] Romero Martínez S, González I, García A, Lozano A. Herramientas tecnológicas para la educación inclusiva. CEF Centro Est Financ. 2018;(9):83-112.
[29] World Health Organization. Blindness and vision impairment. 2023 Aug 10. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/blindness-and-visual-impairment
[30] WebAIM. Discapacidades auditivas. Tipos de discapacidades auditivas. 2020 Sep 25. https://webaim.org/articles/auditory/auditorydisabilities
[31] Jia J, Tian L, Kang Y, Xianjing L, Liyang Z, Dai Z, Jun L, Lifang W. Autism spectrum disorder research: knowledge mapping of progress and focus between 2011 and 2022. Front Psychiatry. 2023;14.
[32] Hodges H, Fealko C, Neelkamal S. Autism spectrum disorder: definition, epidemiology, causes, and clinical evaluation. Transl Pediatr. 2020;9(1):55-65.
[33] Alcívar YA, Guijarro ADLAÁ. Estimulando la inteligencia emocional de los adolescentes. Revista Científica Kosmos. 2024;3(1):49-70.
[34] Drechsler R, Brem S, Brandeis D, Grünblatt E, Berger G, Walitza S. ADHD: Current Concepts and Treatments in Children and Adolescents. Neuropediatrics. 2020;51(5):315-35.
[35] Global Education Monitoring Report Team. Global education monitoring report, 2023: technology in education: a tool on whose terms? Paris: UNESCO; 2023.
[36] Naciones Unidas. Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. 2021. https://www.acnur.org/sites/default/files/legacy-pdf/5b6cb1524.pdf
[37] Molina SP, Altamirano KG. El impacto económico de la inteligencia artificial y la automatización en el mercado laboral. Revista Científica Kosmos. 2023;2(1):51-63.
[38] Valle Escolano R. Inteligencia artificial y derechos de las personas con discapacidad: el poder de los algoritmos. Rev Esp Discapacidad. 2023;11(1):7-28.
[39] Guo A, Kamar E, Wortman Vaughan J, Wallach H, Ringel Morris M. Toward fairness in AI for people with disabilities. ACM SIGACCESS Access Comput. 2020;125(2):1.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Javier Guaña-Moya, Yamileth Arteaga-Alcívar, Armando Tarco Sánchez, Mérida Marlleny Alatrista Gironzini (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.