Postgraduate training at the Universidad de Ciencias Médicas de La Habana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/dm202358

Keywords:

Postgraduate, Teacher Training, Medicine Faculty, Residents

Abstract

Introduction: it is an essential requirement during the teaching process in the postgraduate the continuous scientific updating of the faculty members, both from the thematic and pedagogical point of view. Teachers must have skills to transmit their knowledge to students. The faculty is essential to achieve quality in postgraduate teaching.

Objective: to characterize the postgraduate training of the University of Medical Sciences of Havana.

Methods: observational, descriptive, retrospective study, where the specialties, settings and faculty of each of the medical schools and postgraduate training centers of the university were described during the year 2021. The primary source for data collection was the databases of the Postgraduate Department of the UCMH.

Results: the study included 11 faculties of Medical Sciences and 4 Postgraduate Centers, with 265 accredited scenarios and training in 69 specialties. In the year 2021, of 6 108 teachers, only 6,4 % are consultants, 7,1 % are associate profesor and 31,9 % assistants. 18,9 % of the teachers have a research category and 8,5 % are doctors of science (PhD). The tutor/resident ratio was 0,69. The distribution of teachers with higher categories, PhDs in science and teachers with research category shows great variability, depending on the postgraduate training center.

Conclusions: during the year 2021, postgraduate training at the UCMH was characterized by its heterogeneity, with 69 specialties, several training centers; where the quality of the faculty depends on the training scenario

References

1. Vela-Valdés J, Salas-Perea RS, Quintana-Galende ML, Pujals-Victoria N, González Pérez J, Díaz Hernández L, et al. Formación del capital humano para la salud en Cuba. Rev Panam Salud Publica. 2018;42:e33. https://doi.org/10.26633/RPSP.2018.33

2. Vela Valdés J. Formación de médicos para los servicios de salud en Cuba 1959–2014. [Tesis doctoral]. La Habana: Escuela Nacional de Salud Pública; 2016. Disponible en: http://www.revsaludpublica.sld.cu/index.php/spu/article/view/1008/876 Acceso el 15 de septiembre del 2017

3. Cuba, Ministerio de Educación Superior. Resolución Ministerial No. 85/2016 del 17 de octubre del 2016. Reglamento para la aplicación de las categorías docentes de la educación superior. Gac Of Repub Cuba. 2017;5. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/pdf/GOC-2017-O5.rar Acceso el 14 de diciembre del 2017.

4. Salas Perea RS, Salas Mainegra A. La educación médica cubana. Su estado actual. Rev Docencia Univ. 2012;10:293–326. Disponible en: http://redaberta.usc.es/redu Acceso el 10 agosto del 2017

5. Fernández Sacasas J. El principio rector de la educación médica cubana. Un reconocimiento a la doctrina pedagógica planteada por Fidel Ilizástigui Dupuy. Educ Med Super. 2013;27(2). Disponible en: www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/170 Acceso el 10 abril del 2017

6. Bressler Romero Lilia Mercedes, Pacheco Díaz Lázara Cecilia, Tapia Abril Pedro Pablo, Hernández Molina Elena, Chacón Bayard Eduardo, Casals Santos Luis Gustavo. Caracterización del claustro de la universidad de ciencias médicas de La Habana (2018-2019). Educ Med Super [Internet]. 2021 Jun [citado 2022 Dic 19] ; 35( 2 ): e2121. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412021000200003&lng=es. Epub 15-Jul-2021.

7. Veitia Cabarrocas F. Desarrollo profesional de los docentes: un indicador esencial de calidad para la excelencia. Medicentro Electrónica [Internet]. 2016 [citado 30/06/2019];20(1):1-2. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30432016000100001&lng=es

8. Alonso Vila Y, Palacio Delgado D, Alcaide Guardado Y. La investigación pedagógica en el proceso de evaluación. Educ Med Super. [Internet]. 2016 [citado 10/04/2019];30(3):657-68. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000300018&lng=es

9. Cobas Vilches ME, Gómez López L, Zurbano Cobas A, Sosa Morales DE. Experiencias del proceso de acreditación institucional en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara. Edumecentro [Internet]. 2017 [citado 02/07/2019];9(3):107-22. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2077-28742017000300007&lng=es&nrm=iso

10. Ureña Espinosa M, Rodríguez González Y, Panizo Bruzón SE, Bosch Utra K, Pérez Espinosa Y. Caracterización del claustro de profesores de la carrera de Estomatología en la provincia de Las Tunas. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta. 2015 [acceso 28/09/2019];40(6). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/52

11. Bustamante Alfonso LM, Arocha Meriño C, Pérez Piñero J, Mirabal Jean-Claude M, Barroso Romero Z. Caracterización del claustro que imparte los diplomados de Dirección en Salud. Educ Med Super. 2011 Mar [acceso 29/09/2019];25(1):58-67. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000100006&lng=es

12. Cruz Cabrera L, Cánova Herrandiz A, Vecino Rondan U. Procedimiento de dirección para la superación integral de los profesores universitarios. Revista Universidad y Sociedad. [Internet]. 2018[citado 25/09/2019]; 10(3): 343-48. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S221836202018000300343&lng=es&tlng=en

13. Rondón Roca K, Echevarría Ramírez O, Tamayo Rodríguez YS. Formación continua del docente universitario en la enseñanza del derecho. Boletín Virtual [Internet]. 2017 [citado 25/09/2019];6(3):[aprox.10 p.]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6132034.pdf

14. Martínez A, Fernández C, Jeppesen C, Caillon A. Los procesos de acreditación de Carreras de Medicina en la República Argentina Análisis crítico de los Estándares, de los Procedimientos y de los Resultados de la Evaluación. [Internet]. Argentina: Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación Universitaria; 2003 [citado 25/01/2019]:22 p. Disponible en: http://www.coneau.gob.ar/archivos/1229.pdf

15. Madariaga Pérez L, Peralta Benítez H, Ballbé Valdés A, González Sánchez MC, Rodríguez Rojas ME, Miranda Quintana OM. Proceso de autoevaluación de la carrera de Medicina de la Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila para su acreditación MEDICIEGO [Internet]. 2014 [citado 31/06/2019];20 (1). Disponible en: http://www.revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/viewFile/120/438

16. Bilal M, Haseeb A, Mari A, Ahmed S, Sher Khan MA, Saad M. Knowledge, Attitudes, and Barriers Toward Research Among Medical Students of Karachi. Cureus. 2019 Sep 9;11(9):e5599. doi: 10.7759/cureus.5599. PMID: 31700712; PMCID: PMC6822902

17. Abbasi MS, Ahmed N, Sajjad B, Alshahrani A, Saeed S, Sarfaraz S, Alhamdan RS, Vohra F, Abduljabbar T. E-Learning perception and satisfaction among health sciences students amid the COVID-19 pandemic. Work. 2020;67(3):549-556. doi: 10.3233/WOR-203308. PMID: 33185620

Downloads

Published

2023-10-29

Issue

Section

Original

How to Cite

1.
Cárdenas de Baños L, Planas Labrada R, Almaguer Fernández N de la C, Dieguez Calderón MT, González García S. Postgraduate training at the Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Data and Metadata [Internet]. 2023 Oct. 29 [cited 2024 Dec. 21];2:58. Available from: https://dm.ageditor.ar/index.php/dm/article/view/162