Organizational culture and innovative behavior Through ANOVA analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/dm2024.220

Keywords:

Culture, Communication, Behavior, Innovation, Organization

Abstract

This study examines the impact of organizational culture on innovative behavior within the financial sector, focusing on the Sumak Samy Credit Union. The objective is to establish a link between these variables through a quantitative methodology encompassing exploratory, descriptive, bibliographic and correlational research. A total of 20 employees of the cooperative participated in the research and completed surveys to ensure the reliability of the data. The research used two questionnaires:  to assess organizational culture and to innovative behavior. The study confirmed the reliability of the instruments through Cronbach's alpha coefficients, which were 0.73 for organizational culture and 0.69 for innovative behavior, indicating satisfactory consistency. The findings underline the need to improve the indicators with both aspects, and the importance of improvement for the Cooperative

References

1. Robles-León P, Alabart-Pino Y, Rodríguez-Caguana TH. La cultura organizacional y su influencia en el comportamiento innovador de la Empresa Pública de Parques Urbanos y Espacios Públicos de la provincia del Guayas. Comhumanitas [Internet]. 2016;7(2):76–91. Available from: https://www.comhumanitas.org/index.php/comhumanitas/article/view/Robles

2. Freire PS. La cultura organizacional y su influencia en el comportamiento innovador del Hospital General II de Libertad de la ciudad de Guayaquil. [Internet]. Tesis de Postgrado, Guayaquil, Ecuador. Universidad Tecnológica Empresarial de Guayaquil, 2015. Disponible en: http://biblioteca.uteg.edu.ec/xmlui/handle/123456789/399

3. Gómez I. Innovación y Cultura Organizacional. [Internet]. Tesis Doctoral. Madrid, España. Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED. 2014. Disponible en: https://e-spacio.uned.es/entities/publication/5b4f92c0-ae5f-4d7d-b11f-4698002f7f0b

4. Ruiz EJ. La cultura organizacional y su influencia en el comportamiento innovador del Servicio Nacional de Aduana del Ecuador. [Internet]. Tesis de Posgrado. Guayaquil, Ecuador. Universidad Tecnológica Empresarial de Guayaquil. 2016. Disponible en: http://biblioteca.uteg.edu.ec/xmlui/handle/123456789/313

5. De Araujo N. Cultura organizacional e innovación: una revisión de la literatura. [Internet]. Bachelor´s Tesis. Medellín, Colombia. Universidad EAFIT. 2020. Disponible en: http://hdl.handle.net/10784/16043

6. Chiavenato, I, Sacristán PM. Comportamiento organizacional: la dinámica del éxito en las organizaciones. [Internet]. 2nd ed. Monterrey, México. McGraw Hill, 2009. Disponible en: https://books.google.com.ec/books?id=kmFOtwAACAAJ

7. Aurazo Chuque D. Influencia del liderazgo en la cultura organizacional de una institución financiera pública, Chiclayo 2020. [Internet]. Tesis de Maestría. Chiclayo, Perú. Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo. 2020. Disponible en: https://tesis.usat.edu.pe/handle/20.500.12423/2978

8. Robbins SP, Judge TA. Comportamiento organizacional. [Internet]. 13nd ed. Monterrey México; Pearson Ed, 2009. Disponible en: https://ia801908.us.archive.org/34/items/comportamiento-organizacional-13e-robbins-judge/Comportamiento%20Organizacional%2013e%20Robbins%20&%20Judge.pdf

9. Robbins SP, Ayala LEP, Judge TA. Comportamiento organizacional. [Internet]. 15nd ed. Monterrey México; Pearson Ed, 2013. Disponible en: https://books.google.com.ec/books?id=LdVBngEACAAJ

10. Hernández-Sampieri R, Mendoza CP. Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. [Internet]. 1era ed. México. Ed. Mc Graw Hill Education, 2018. Disponible en: https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/64591365/Metodolog%C3%ADa_de_la_investigaci%C3%B3n._Rutas_cuantitativa__cualitativa_y_mixta-libre.pdf?1601784484=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DMETODOLOGIA_DE_LA_INVESTIGACION_LAS_RUTA.pdf&Expires=1735529913&Signature=a0LvzhI5QD3KGwe409GBdTyMale5BdfyHjd4ShQywSet4FjifFLqzs6uCdthtbt8wXVeILI~Zyj1JO~IP3qA0owyMpndaBsPj5BobdlN4LlRY7hVduEkWMeNWqoJxocVxVPb0jnvvw5JYZ8ktBo9x91UroQ0oHhWxRT3CQXQowfRfIuEuYVHBbUYmiKQDrRNmX-hfzRN-snpRkLDekjcHGh69s1ti7o24RYARMyY4kBSjzQIwy26Y5VeYwO0hUa4y21xF2Bd2I6lQSRzGhTf8WuQdFhgffU1JTiOumKz~aGJzrN8wfwxOK84xvXN05qupuSdqX3WteKuQmNpa1fAxA__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA

11. Baena Paz G. Metodología de la Investigación. [Internet]. 3era ed. México. Grupo Editorial Patria, 2017. Disponible en: http://www.editorialpatria.com.mx/pdffiles/9786074384093.pdf

12. Barchini, GE. Métodos “I + D” de la Informática. Revista de Informática Educativa y Medios Audiovisuales. [Internet]. 2005;2(5), 16-24. Disponible en: https://www.studocu.com/es-ar/document/universidad-nacional-de-salta/informatica/informatica-rtytrytrytry/36696362

13. Valle-Sánchez FA, Idrovo-Avecillas MJ-M, Hernández-Armendáriz M. Modelo Denison para el Planteamiento de Estrategias de Endomarketing en las Empresas SUMESA y TIA de la ciudad de Guayaquil. akadem [Internet]. 2022;(9):266–310. Available from: http://dx.doi.org/10.33324/udaakadem.v1i9.485

14. Fondas N, Denison DR. Corporate culture and organizational effectiveness. Acad Manage Rev [Internet]. 1991;16(1):203. Available from: http://dx.doi.org/10.2307/258613

Downloads

Published

2024-12-30

Issue

Section

Original

How to Cite

1.
Borja Brazales YP, Ortiz Bustamante VM, Guagchinga Chicaiza NW, Cadena Castillo MN. Organizational culture and innovative behavior Through ANOVA analysis. Data and Metadata [Internet]. 2024 Dec. 30 [cited 2025 Mar. 14];3:.220. Available from: https://dm.ageditor.ar/index.php/dm/article/view/220