Research and scientific publication in nursing in Argentina
DOI:
https://doi.org/10.56294/dm202235Keywords:
Research Methodology, Researcher Training, Nursing Research, ArgentinaAbstract
Throughout the years, Nursing has aimed to establish a robust body of knowledge that positively impacts professional practice in the areas of healthcare, education, and administration. Despite this, Argentina has shown limited research development within the field, highlighting the need for a detailed analysis to serve as a diagnosis for designing and implementing strategies to enhance national indicators of scientific production. This study explored nursing research output from 1996 to 2021 in the SCImago Journal & Country Ranking (SJR) database and compared it with other countries in the region. Additionally, the undergraduate and postgraduate education in Argentina was analyzed. The findings revealed that Argentina's nursing scientific production ranks fifth in Latin America, with Brazil being the leading country, producing almost 15 times more than Argentina. The predominant research categories are Nutrition and Dietetics, followed by Miscellaneous and Advanced Nursing. An upward trend in international collaboration was observed, reaching 60,66 % in 2021. Methodology of Research constitutes 10,31 % of the total curriculum hours, and there is only one specific doctoral program in Nursing in the country. The overall doctoral graduation rate (across all disciplinary and related training axes) ranges between 3-7 %. In conclusion, Argentina's scientific output has been increasing in recent years; however, challenges persist in training qualified research personnel, particularly in scientific writing and data analysis. This is linked to a shortage of faculty with postgraduate training and research experience, as well as a limited curriculum time to cover methodological contents
References
1. Aguirre MH. Producción científica sobre seguridad del paciente en el área de Enfermería en Latinoamérica. Salud, Ciencia y Tecnología. 2021; 1:17.
2. Auza-Santiváñez JC, Quispe-Cornejo AA, Hayes Dorado JP, Díaz Pérez B. La educación científica desde el enfoque de la innovación, ciencia y tecnología. Salud, Ciencia y Tecnología. 2022; 2:64.
3. Auza-Santiváñez JC, Santivañez-Cabezas MV, Carvajal Tapia AE, Llanos Torrico BA, Rico Ramallo GJM, Aliaga Ramos JM. Scientific production of Bolivian universities. Data & Metadata. 2022;2:26. https://doi.org/10.56294/dm202326
4. Barsky O, Dávila M. El sistema de posgrados en la Argentina: Tendencias y problemas actuales. Revista Argentina de Educación Superior. 2012;5:12-37.
5. Bayona Arévalo Y, Bolaño García M. Scientific production on dialogical pedagogy: a bibliometric analysis. Data & Metadata. 2022;2:7. https://doi.org/10.56294/dm20237
6. Carreño Moreno S, Mayorga Álvarez JH. Pensamiento estadístico: herramienta para el desarrollo de la enfermería como ciencia. Avances en Enfermería. 2017;35(3):345-356.
7. Castillo-Gonzalez W, Lepez CO, Bonardi MC, Alvarez D, Vitón-Castillo AA, Gonzalez-Argote J. Salud, Ciencia y Tecnología y su entrada a Scopus: nuevos compromisos, retos y desafíos. Salud, Ciencia y Tecnología. 2022; 2:126.
8. Castro M, Simian D. La enfermería y la investigación. Revista Médica Clínica Las Condes. 2018;29(3):301-310.
9. Ledesma F, Malave González BE. Bibliometric indicators and decision making. Data & Metadata. 2022;1:9. https://doi.org/10.56294/dm20229
10. Centro de Estudios de la Educación Argentina (CEA). Ingreso a la universidad en Brasil, Chile y Argentina, año 5, núm. 50 [Informe]. 2016. https://www.rlcu.org.ar/recursos/E_0000046_010_cea_numero_50.pdf
11. Coimbra FS, Dias TMR. Use of open data to analyze the publication of articles in scientific events. Iberoamerican Journal of Science Measurement and Communication. 2021;1(3):1–13. https://doi.org/10.47909/ijsmc.123
12. Lepez CO. Metaverse and education: a panoramic review. Metaverse Basic and Applied Research. 2022;1:2. https://doi.org/10.56294/mr20222
13. Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación Universitaria (CONEAU). Buscador de Carreras Acreditadas – POSGRADO. [sitio web]. s.f. https://www.coneau.gob.ar/buscadores/posgrado/
14. Díaz Rojas O, Olivera Valdés A, Azcuy García I, Pérez Hernández F. Tareas Docentes de la asignatura Matemática para los estudiantes de la carrera Higiene y Epidemiologia y Técnico Medio en Vigilancia y Lucha Antivectorial . Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias. 2022;1(3):298. https://doi.org/10.56294/sctconf2022298
15. Consejo Internacional de Enfermeras (CIE). Código de Ética del CIE para las Enfermeras, revisión 2021. Ginebra, Suiza. 2021. https://www.icn.ch/system/files/2021-10/ICN_Code-of-Ethics_SP_WEB.pdf
16. De la Fare M, Rovelli LI. Los doctorados en los posgrados de Argentina y Brasil. Actualidades Investigativas en Educación. 2021;21(1):343-372.
17. Silva-Sánchez CA. Psychometric properties of an instrument to assess the level of knowledge about artificial intelligence in university professors. Metaverse Basic and Applied Research. 2022;1:14. https://doi.org/10.56294/mr202214
18. DiBartolo MC, Salimian FM, Kotteman JE, DiBartolo GR. Engaging baccalaureate nursing students in statistics. Nurse Educator. 2012;37(4):145-146.
19. Editor. SCImago. Formación Universitaria. 2012;5(5):1-1.
20. Albarracín Vanoy RJ. STEM Education as a Teaching Method for the Development of XXI Century Competencies. Metaverse Basic and Applied Research. 2022;1:21. https://doi.org/10.56294/mr202221
21. Epstein I, Santa Mina EE, Gaudet J, Singh MD, Gula T. Teaching statistics to undergraduate nursing students: an integrative review to inform our pedagogy. International Journal of Nursing Education Scholarship. 2011;8(1):1-15.
22. García Miranda AI, Valle Campo MC, González Serra JL, Valdés López Y, Perdomo Falcón Y. Disability and functionality of older adults. Interdisciplinary Rehabilitation / Rehabilitación Interdisciplinaria. 2022;2:11. https://doi.org/10.56294/ri202211
23. Fanning Balarezo M, Castro Aquino R. Integración docencia-investigación en el proceso docente educativo. Revista Iberoamericana de Educación e Investigación en Enfermería. 2014;4(4):25-33.
24. Chandran R. Human-Computer Interaction in Robotics: A bibliometric evaluation using Web of Science. Metaverse Basic and Applied Research. 2022;1:22. https://doi.org/10.56294/mr202222
25. Frigerio A. Experiencias en tres maestrías de la UNLa que indagan sobre la problemática de la baja tasa de graduación en los posgrados. Revista Argentina de Humanidades y Ciencias Sociales. 2014;12(1).
26. Gonzalez-Argote J, Lepez CO. Estrategias para elevar los estándares de calidad, normalización, visibilidad e impacto científico de la Maestría en Gerenciamiento Integral de Servicios de Enfermería. Salud, Ciencia y Tecnología. 2022;2:47.
27. Konwar G, Kalita J. The Barriers and Challenges of Conducting Nursing Research and Communicating Research Findings into Practice. International Journal of Health Sciences & Research. 2018;8(6):216-222.
28. León Molina J. Informe de Producción Científica de la Revista Enfermería Global: Periodo nov-02 a abr-18 [Informe]. 2018. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/57800/1/327241-1115221-1-SM.pdf.
29. Ley 24.004 (1991). Ley del Ejercicio de la Enfermería. Boletín Oficial del Estado, Argentina. https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-24004-403/texto.
30. López-López YYG, Pérez-Martínez NG, García VHB, Martínez F de MG. Organizational Resilience: 30 years of intellectual structure and future perspectives. Iberoamerican Journal of Science Measurement and Communication. 2022;2(2). https://doi.org/10.47909/ijsmc.37
31. Maxton F, Darbyshire P, Thompson DR. Research nurses rising to the challenges of COVID‐19. Journal of Clinical Nursing. 2021;30(5-6):e13-e15.
32. Naranjo-Hernández Y, González-Bernal R. Investigación cualitativa, un instrumento para el desarrollo de la ciencia de Enfermería. Revista Archivo Médico de Camagüey. 2021;25(3):e7324.
33. Observatorio Federal de Recursos Humanos en Salud. Indicadores de RHUS, 2019 [Informe]. https://www.argentina.gob.ar/salud/observatorio/datos/fuerzadetrabajo. 2021.
34. Lepez CO. The Invaluable Value of Interdisciplinary Rehabilitation. Interdisciplinary Rehabilitation / Rehabilitación Interdisciplinaria. 2021;1:7. https://doi.org/10.56294/ri20217
35. Piovano M, Gómez P. Características y tendencias en la formación de postgrado de las enfermeras. Argentina - 2006. Revista de Salud Pública. 2008;12(2):35-44.
36. Recalde A. Ingreso y egreso de alumnos de Posgrado en Universidades Estatales. Dirección de posgrado, Universidad Nacional de Lanús [Informe]. 2015. http://www.unla.edu.ar/documentos/posgrado/CausasdenoculminarTesis-TFI-1.pdf.
37. Resolución Ministerial 2721 (2015). Contenidos Mínimos contenidos curriculares básicos, la carga horaria mínima, los criterios de intensidad de la formación práctica y los estándares para la acreditación de la carrera correspondiente al título de Licenciado en Enfermería. Ministerio de Educación, Argentina. https://www.boletinoficial.gob.ar/detalleAviso/primera/135700/20151109.
38. Ríos NB, Mosca AM. Educación continua en el contexto actual, enfoque desde la enfermería. Salud, Ciencia y Tecnología. 2021; 1:29.
39. Robaina Castillo JI. Identifying promising research areas in health using bibliometric analysis. Data & Metadata. 2022; 1:10. https://doi.org/10.56294/dm202210
40. Rodríguez Campo VA, Paravic Klijn TM. Enfermería basada en la evidencia y gestión del cuidado. Enfermería Global. 2011;10(24):246-253.
41. Scimago Journal & Country Rank. Explore: Country Ranks. [sitio web]. s.f. https://www.scimagojr.com/.
42. Secretaría de Políticas Universitarias (SPU). Anuarios Estadísticos: Posgrados de gestión privada y pública [Informe]. 2019. https://www.argentina.gob.ar/educacion/universidades/informacion/publicaciones/anuarios.
43. Timmins F. Disseminating nursing research. Nursing standard (Royal College of Nursing (Great Britain). 2015;29(48):34-9.
44. Gonzalez-Argote J. Use of virtual reality in rehabilitation. Interdisciplinary Rehabilitation / Rehabilitación Interdisciplinaria. 2022;2:24. https://doi.org/10.56294/ri202224
45. Vialart-Vidal N, Medina-González I, Gavilondo-Mariño X. La cultura profesional del docente de enfermería: Preparación ante las tecnologías informáticas. Revista Cubana de Enfermería. 2018;34(2)
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Carlos Jesús Canova-Barrios, Carlos Oscar Lepez, Gabriela Manzitto, Analía Ortigoza (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.