Implementation of artificial intelligence in the educational processes of university teachers

Authors

  • Alirio Antonio Mejía Marín Doctorante de la Universidad Católica Andrés Bello - UCAB, Venezuela, Director de Investigación de la Universidad Iberoamericana del Ecuador – UNIB.E, Quito, Ecuador Author https://orcid.org/0000-0001-7003-9590
  • Jesús Orlando Gómez Rivero Vicerrector Académico de la Universidad Iberoamericana del Ecuador – UNIB.E Author https://orcid.org/0000-0002-0337-8119

DOI:

https://doi.org/10.56294/dm2024.338

Keywords:

Artificial intelligence, Educational Processes, Implementation, Higher education, Teachers

Abstract

Introduction: Higher education is clarity an unprecedented transformation due to the growing incorporation of artificial intelligence (AI) tools in university teaching. The promise of AI in this context is clear: improve the quality of education, personalize learning, and prepare students for an ever-changing world. However, its use raises fundamental questions about the traditional role of the teacher and the student learning experience.
Objective: Describe the implementation of artificial intelligence in the educational processes developed by university teachers of a private Ecuadorian institution.
Method: Based on the positivist paradigm with a quantitative approach, a non-experimental cross-sectional design at a descriptive level is supported by field research. The population comprised 56 teachers, who answered a 29-item questionnaire validated by expert judgment and with a reliability level of 0.91.
Results: The main findings demonstrate that teachers at higher education institutions implement AI in their educational processes in an incipient manner, which could be due to a lack of knowledge about the subject. Likewise, it was found that they do not consider the use of AI to be a good practice. AI in the tasks and evaluations that students develop, and they do not perceive the use of this tool in education as essential. However, in a contradictory way, the majority of teachers agree that they need training in AI applied to education and that this will permeate the future of universities

References

1. Coca Y, Llivina M. Desarrollo y Retos de la Inteligencia Artificial. Primera ed. La Havana Cuba: Editorial Educación Cubana; 2021.

2. Moreno R. La llegada de la inteligencia artificial a la educación. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información: RITI. 2019 Julio - Diciembre; 7(14): p. 260 - 270.

3. Martínez S. La inteligencia artificial en la transformación de procesos universitarios. TIES. Revista de Tecnología e Innovación en Educación Superior. 2019 Oct;(2): p. 2 - 10.

4. Rivas A, Buchbinder N, Barrenechea I. El futuro de la Inteligencia Artificial en educación en América Latina. Primera ed. Profuturo , editor.: PROFUTURO / OEI; 2023.

5. García V, Mora A, Ávila J. La inteligencia artificial en la educación. Dominios de las Ciencias. 2020 Sep; 6(3): p. 648 - 666.

6. UNESCO. CONSENSO DE BEIJING. In Sobre la inteligencia artificial y la educación; 2019; Beijing, República Popular C: UNESCO. p. 26 - 39.

7. Rodríguez O. La dirección del proceso educativo institucionalizado: apuntes para una conceptualización. EduSol. 2020;: p. 206 - 216.

8. Red Tecnológica. 9 formas en las que la Inteligencia Artificial podría cambiar la educación. [Online].; 2015 [cited 21 05 2024. Available from: http://www.redtecnologica.org/blog/2015/09/08/9-formas-en-las-que-la-inteligencia-artificial-podria-cambiar-la-educacion/#.WXU0tumQzIU.

9. Morocho R, Cartuche A, Tipan A, Guevara A, Ríos MB. Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación. Ciencia Latina. Revista Multidisciplinar. 2023 Noviembre - Diciembre; 7(6): p. 2032 - 2053.

10. Hernández R, Mendoza C. Metodología de la Investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Primera ed. México: McGRAW-HILL INTERAMERICANA EDITORES, S.A. de C. V.; 2018.

11. Hernández R, Fernández C, Baptista P. Metodología de la Investigación. Sexta ed. México: McGRAW - HILL INTERAMERICANA DE MÉXICO, S.A. de C.V.; 2014.

12. Arias F. El Proyecto de Investigación: Introducción a la metodología científica. Septima ed. Caracas: Episteme; 2016.

13. Instituto Nacional de Estadística y Censos del Ecuador (INEC). Censo de Población y Vivienda del Ecuador. [Online].; 2010 [cited 2024 05 12. Available from: https://www.ecuadorencifras.gob.ec/wp-content/descargas/Manu-lateral/Resultados-provinciales/pichincha.pdf.

14. Canfran C. CHATGPT: UNA HERRAMIENTA DE INTELIGENCIA ARTIFICIAL EN EL AULA DE SECUNDARIA. Análisis de los usos y retos de ChatGPT en la enseñanza de secundaria. Trabajo de Fin de Máster. Barcelona, España: Universitat Oberta de Catalunya, Máster Universitario de Psicopedagogía; 2023.

15. Pombo C. ¿Cómo integrar a la inteligencia artificial en la educación de manera responsable? [Online].; 2023 [cited 2024 05 14. Available from: https://blogs.iadb.org/educacion/es/inteligencia-artificial-educacion/.

16. León G, Viña S. La inteligencia artificial en la educación superior. Oportunidades y amenazas. INNOVA Research Journal. 2017 Sep; 8(1): p. 412 - 422.

17. Chávez G, Castro J, Ibarra M, Tobar Y. La inteligencia artificial en la educación superior: oportunidades y amenazas. RECIAMUC. 2024 Jan; 8(1): p. 71 - 79.

Downloads

Published

2024-10-31

Issue

Section

Original

How to Cite

1.
Mejía Marín AA, Gómez Rivero JO. Implementation of artificial intelligence in the educational processes of university teachers. Data and Metadata [Internet]. 2024 Oct. 31 [cited 2025 Mar. 14];3:.338. Available from: https://dm.ageditor.ar/index.php/dm/article/view/338