Facebook as a didactic tool for the development of writing in the english language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/dm2024.350

Keywords:

: Social networks, skills, activities, Manual

Abstract

The research focuses on the analysis of the use of social networks such as Facebook in the teaching-learning process of the English language, mainly in the development of writing skills in English. Learning with the use of technological resources favors the development, from an innovative perspective, of the practice of the English language, motivating students to learn to write from new technologies, which is why the research emphasizes the need for teachers of the Technology Management Unit of the University of the Armed Forces ESPE, learn about and use social networks that can facilitate the teaching of writing in the English language, through collaborative learning and through a social network that the majority of young people currently used, enriching the teaching-learning process in addition to generating greater motivation in the student. 
The chapter structure addresses the research topic from a conceptual theoretical approach to the fundamental categories as characteristics of social networks, social networks on the Internet and the social network Facebook. Likewise, the analysis and interpretation of results is carried out in Chapter II, from the application of the instruments in the selected population and sample, based on descriptive statistics. Finally, a set of strategies are proposed for the development of writing skills in English from the social network Facebook as a teaching tool for the development of writing skills in English.
This work supports the importance of using ICTs as innovative teaching resources that respond to the needs in the field of knowledge and practice of students

References

) Informe de Carreras y Estructuración de la Unidad de Gestión de Tecnologías de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE (2016). Documentos de Secretaría Académica. Ecuador: Sede Latacunga.

(2) Arcos, E. (2015). Estudio diagnóstico evaluativo para identificar el nivel de habilidades adquiridas en la materia de idioma inglés, en Tercer y Cuarto Nivel de las carreras de la Unidad de Gestión de Tecnologías de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE.

(3) Garrigós, A. (2011). Las redes sociales como herramientas para fomentar la comunicación. Ediciones Unitas. Madrid: España.

(4) Iglesias, M. y González, G. (2013). Uso de la red social Facebook como herramienta para el desarrollo del aprendizaje colaborativo en la materia de inglés. Tesis de Maestría. Universidad de Alicante, Alicante

(5) Arroyo, M. (2015). Impacto de la utilización de las redes sociales en el proceso de enseñanza aprendizaje del idioma inglés. Tesis de Maestría. Universidad Católica de Ambato, Ambato.

(6) Garrigós, A. (2011). Las redes sociales como herramientas para fomentar la comunicación. Ediciones Unitas. Madrid: España.

(7) Fernández, J. (2013). El habla en interacción y la calidad educativa. Los retos de la construcción de conocimiento disciplinar en ambientes mediados por tecnología digital. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18 (56), 223-248.

(8) González, F. (2014). Actividades de ortografía y vocabulario. Editorial Mac Graw Hill.

(9) Área, M. (2018). Hacia la Universidad digital: ¿Dónde estamos y a dónde vamos? RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. 21(2), 25-30. http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.2.21801

(10) Arteaga, R., Cortijo, V. & Javed, U. (2014). Students´perceptions of Facebook for academic purposes. Computers & Education, 70, 138-149. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.08.012

(11) Chugh, R., Ruhi, U. social media in higher education: A literature review of Facebook. Educ Inf Technol 23, 605–616 (2018). https://doi.org/10.1007/s10639-017-9621-2

(12) Rodríguez, K., y Aguilar, P. (2021). Facebook como herramienta de aprendizaje del inglés en una institución educativa rural del Huila en tiempos de pandemia. Vía Innova, 8(1), 27-41. https://doi.org/10.23850/2422068X.3877

(13) Consejo de Europa (2020), Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Volumen complementario. Servicio de publicaciones del Consejo de Europa: Estrasburgo. www.coe.int/lang-cefr.

(14) Gamito, R., Aristizábal, P. y Vizcarra, M.T. (2019). Sociedad multipantallas: un reto educativo para familia y escuela. Prisma Social: Revista de investigación social, 25, 398-423. https://bit.ly/2mkDcjS

(15) Cunha, F.R., Van Kruistum, C. & Van Oers, B. (2016). Teachers and Facebook: using online groups to improve student´s communication and engagement in education. Communication Teacher, 30(4), 228-241. https://doi.org/10.1080/17404622.2016.1219039

(16) Aguilar-Cruz, P. (2018). Herramienta multimodal basada en tareas para el aprendizaje del inglés en el grado sexto Florencia, Caquetá (Colombia). Ciencias Sociales y Educación, 7(14), 65-83.

(17) Cruz, M. (2014). Veinte años de tecnologías y ELE. Reflexiones en torno a la enseñanza del español como lengua extranjera en la era de Internet. Marco ELE, 19. Disponible en: http://marcoele.com/descargas/19/cruz-tecnologias.pdf.

(18) Marín, V., Sampedro, B. & Muñoz, J. M. (2015). ¿Son adictos a las redes sociales los estudiantes

universitarios? Revista Complutense de Educación, 26, 233-251. doi: 10.5209/

rev_RCED.2015.v26.46659.

(19) Arteaga-Sánchez, R., Cortijo, V. & Javed, U. (2019). Factors driving the adoption of Facebook in higher education. E-learning and digital media, 16 (6), 455-474. https://doi.org/10.1177/2042753019863832

(20) Iglesias y González. (2013). Uso de la red social Facebook como herramienta para el desarrollo del aprendizaje colaborativo en la materia de inglés. Universidad de Alicante. Editorial Paidós. Alicante: España.

(21) Arús Hita, J. (2016). Virtual learning environments on the go: CALL meets MALL. In A. Pareja Lora,

C. Calle-Martínez, & P. Rodríguez-Arancón (Eds), New perspectives on teaching and working with

languages in the digital era (pp. 213-222).

(22) Calzado, M.A. et al. (2018). El uso de redes sociales como instrumento innovador en la educación universitaria: Facebook como herramienta de aprendizaje colaborativo en la asignatura de inmunología. Revista de innovación y buenas prácticas docentes, 4, 32-48. http://bit.ly/31ESoZ4

(23) Manca, S. (2020). Snapping, pinning, liking or texting: Investigating social media in higher education beyond Facebook. The Internet and Higher Education, 44, sin paginar (preprint). https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2019.100707

(24) Huang, R., Spector, J. M., & Yang, J. (2019). Educational Technology. A Primer for the 21st Century.

Springer Nature Singapore Pte Ltd. https://doi.org/10.1007/978-981-13-6643-7

(25) Campbell, A. (2003). Weblogs for use with ESL classes. The internet TESL journal

(26) Túnez López, M., Valdiviezo Abad, C. y Martínez Solana, C. (2015). Las redes sociales en la gestión de la comunicación universitaria. Opción, 31(6), 852-874. https://bit.ly/2mdXjQw

(27) Zanon, M., Altmayer, S., Sartori, G., Guedes, A., Watte, G. Marchiori, E. y Hochhegger, B. (2018). Facebook as a tool to promote radiology education: expanding from a local community of medical students to all of South America. Radiología Brasileira, 51(4). https://doi.org/10.1590/0100-3984.2017.0112

(28) Arroyo, M. (2015). Impacto de la utilización de las redes sociales en el proceso de enseñanza aprendizaje del idioma inglés. Tesis de Maestría. Universidad Católica de Ambato, Ambato.

(29) Granja, D. (2016). Estudio diagnóstico exploratorio para identificar deficiencias en la habilidad de escritura en la materia de idioma inglés, en Cuarto Nivel de las carreras de la Unidad de Gestión de Tecnologías de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE.

(30) Cabeza, L., González, N. y Martín, R. (2014). Facebook como herramienta para motivar a los alumnos universitarios. En M.T. Ramiro, T. Ramiro y M.P. Bermúdez (Eds.), FECIES 2013 (pp. 950-954). Asociación Española de Psicología Conductual. https://bit.ly/3e7HVdI

(31) López, M., Flores, K. & Espinoza de los Monteros, A. (2015). Diversidad de usos de Facebook en la educación superior. Análisis desde un caso de estudio. Innoeduca. Internacional Journal of Technology and Educacional Innovación, 1(2), 106-114. doi: 10.20548/innoeduca. 2015.v1i2.1040

(32) Mullo y Montero. (2016). Entrevista realizada a docentes de la materia de inglés de la Unidad de Gestión de Tecnologías de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE.

(33) García, A & Muñiz (2021). Las competencias digitales en el ámbito educativo. https://www.studocu.com/es-mx/document/universidad-autonoma-dechiapas/tecnologías-de-informacion/ 22988840

(34) Gonzalo, J., Laaser, W. & Adrián, E. (2012). El uso de redes sociales por parte de las universidades

a nivel institucional. Un estudio comparativo. RED, Revista de Educación a Distancia, 32, 2-38. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/32/laaser_et_al.pdf

(35) Vergara - Mendoza, K. Z., Carabajo Romero, Í., & Méndez - Aguilera, P. (2017). Aplicación de redes

sociales para el aprendizaje de una lengua extranjera. Revista Científica, Dominio de las Ciencias, 3 (2), 391-404.

(36) Datu, J. A., Yang, W., Valdez, J. P. & Chu, S. K. W. (2018). Is Facebook involvement associated with academic engagement among Filipino university students? A cross-sectional study. Computers & Education, 125, 246-253. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.06.010

(37) Yen, Y.-C., Hou, H.-T., y Chang, K. E. (2015). Applying role-playing strategy to enhance learners’ writing and speaking skills in EFL courses using Facebook and Skype as learning tools: a case study in Taiwan. Computer Assisted Language Learning, 28(5), 383-406. Doi: https://doi.org/10.1080/09588221.2013.839568. [ Links ]

(38) Fundora, P; Reiné, Y & Rodríguez, L (2022). El desarrollo del idioma Inglés a través del uso de las TICS. https://www.eumed.net/uploads/Artículos/1a759853494e96c3ea7405156a91e40e.pdf

(39) Cabero, J., Barroso, J., Llorente, M. C., & Yanes, C. (2016). Redes sociales y Tecnologías de

la Información y la Comunicación en Educación: aprendizaje colaborativo, diferencias

de género, edad y preferencias. Revista de Educación a Distancia, 51(1), 1-23. doi:

10.6018/red/51/1

(40) Ortiz, C., & Peña, L. (2019). Competencias para el uso de las TIC en estudiantes de educación superior: un estudio de caso. Obtenido de Scielo Org: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007- 74672019000200014&lang=es

(41) Basterrechea, N. (2017). Guía de Facebook para Educadores. Obtenido de Aprende Virtual, Instituto Latinoamericano de Desarrollo Profesional: http://www.aprendevirtual.org/centro-documentacionpdf/Facebookguidespanish.pdf

(42) Cabero, J. (2010). Los retos de la integración de las TICs en los procesos educativos. Límites

y posibilidades. Perspectiva Educacional, 49(1), 32-61.

(43) Kim, J. & Stavrositu, C. (2018). Feelings on Facebook and their correlates with psychological well-being: The moderating role of cultura. Computers in Human Behavior, 89, 79-87. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.07.024

(44) Ariza Covarrubias, R. & Pons Bonals, L. (2021). Medios y redes sociales en la enseñanza-aprendizaje del inglés: valoraciones de estudiantes universitarios. Revista de estudios y experiencias en educación, 20(43), 129-148. https://dx.doi.org/10.21703/rexe.20212043ariza7

(45) Salas-Rueda, R. (2020). Percepciones de los estudiantes sobre el uso de Facebook y Twitter en el contexto educativo por medio de la ciencia de datos y el aprendizaje automático. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación 58, mayo, 91-115. DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.74056

(46) Hoyos, F. (2021). El Facebook y el aprendizaje cooperativo significativo en estudiantes de una universidad privada de Lima, 2021. Tesis de Maestría. Universidad Norbert Wiener, Lima.

Downloads

Published

2024-09-19

Issue

Section

Original

How to Cite

1.
Granja Peñaherrera DI, Montero Reyes Y, Villacis Lizano MJ, Moreno Genovés MA. Facebook as a didactic tool for the development of writing in the english language. Data and Metadata [Internet]. 2024 Sep. 19 [cited 2024 Oct. 13];3:.350. Available from: https://dm.ageditor.ar/index.php/dm/article/view/350