Visibility and impact of the scientific production on cranial nerve teaching and learning published in Scopus

Authors

  • Mario Javier Garces Ginarte Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Facultad de Ciencias Médicas “Dr Juan Guiteras Gener”. Matanzas, Cuba Author https://orcid.org/0000-0002-2700-5333
  • Eduardo Adiel Landrove-Escalona Universidd de Ciencias Médicas de Las Tunas. Facultad de Ciencias Médicas de las Tunas. Las Tunas, Cuba Author https://orcid.org/0000-0003-4261-5719
  • Fidel Jesús Moreno-Cubela Universidad de Ciencias Médicas de Granma. Facultad de Ciencias Médicas de Manzanillo "Celia Sánchez Manduley". Granma, Cuba Author https://orcid.org/0000-0001-9963-692X
  • Roxana Toledo del Yano Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Facultad de Ciencias médicas “Dr. Ernesto Che Guevara de la Serna”. Pinar del Río, Cuba Author https://orcid.org/0000-0002-4987-6957

DOI:

https://doi.org/10.56294/dm20224

Keywords:

Bibliometrics, Central Nervous System, Neuroscience, Teaching-Learning Process, Cranial Nerves

Abstract

Introduction: the study of the nervous system constitutes a generally tricky element for students of the basic cycle of medical sciences, being content of particular interest the teaching-learning process of the cranial nerves.
Objective: to describe the visibility and impact of scientific production in Scopus on teaching-learning of the cranial nerves.
Method: a bibliometric analysis of the articles on teaching-learning of the cranial nerves was carried out in the Scopus database between 2017 and 2021. Production, visibility, and impact variables were studied, such as the number of documents and citations and the impact of weighted citations.
Results: 64 articles were published, with a production peak in 2019 (25 %; n=16). The articles received 282 citations, of which 30,6 % correspond to 2017. The highest weighted citation impact value was reported in 2017 (1,3). 13,3 % of the articles were written in international collaboration, and 7,2 % had sole authorship. The national collaborative works presented a higher average number of citations per publication (4,9; n=163) and a better impact index of weighted citations (1,14).
Conclusions: a low scientific production on teaching-learning of the cranial nerves was found, with a tendency to decrease, with a predominansce of multiple authorship, mainly national and institutional. A low-impact index of the publications was found according to their citations

References

1. Cañizares Luna Oscar, Sarasa Muñoz Nélida. A didactic proposal for the cognitive problems in Human Anatomy. Educ Med Super. 2004;18(4):1-11.

2. Enríquez Clavero JO, González Hernández G, Toledo Pimentel B. la didáctica particular del proceso enseñanza aprendizaje en Estomatología: una fundamentación necesaria. EDUMEDCENTRO. 2020;12(3):131-148.

3. Garces Ginarte MJ, Pérez Ortiz L, Vitón castillo AA. Producción científica sobre traumatismo craneoencefálico en revistas estudiantiles cubanas enero 2015-junio 2021. Rev Méd Electrón. 2023;45(1):e5030.

4. SCImago. SJR – SCImago Journal & Country Rank. 2022. https://www.scimagojr.com

5. Muñoz, Luis Felipe, Janneth Zúñiga, and Sonia Osorio. "Prototipo anatómico para el aprendizaje del VII par craneal que simula un impulso nervioso en relación con la base del cráneo." Revista Boletín Redipe. 2021;10(12):457-475.

6. Torres Pascual C, Rodriguez Rodríguez A. Panorama internacional de la producción científica sobre neuroeducación: análisis bibliométrico. Edu Med Holguin. 2021. https://edumedholguin.sld.cu/index.php/edumedholguin22/2022/paper/view/116/60

7. Rodríguez García PL. Estrategias y prioridades para la publicación científica de Neurología y Neurocirugía en las revistas médicas cubanas. Rev Cubana Neurol Neurocir. 2017;7(1):81–98.

8. Perodin Hernández J, Martinez Rodriguez E, Ariadna Santiuste L, Zulueta Labacen Y. Revisión de manuscritos y análisis bibliométrico de publicaciones del centro de neurociencias. Período 2015-2020. Rev. CENIC Cienc Biol. 2018; 52(2):153-163.

9. Aldave Larriviere AA. Impacto y producción científica sobre traumatismos encefalocraneanos en edad pediátrica en Latinoamérica (199-2020). [Tesis Cirujano en Internet]. Perú: Universidad Ricardo Palma, 2021. https://repositorio.urp.edu.pe/handle/20.500.14138/4077

10. Diéguez Campa CE, Sandoval H, Ríos C, Pérez Neri I. Estimación del impacto científico de Archivos de Neurociencias 2002-2016: retos y oportunidades. Archiv Neurocienc. 2020; 25(3):70-78.

11. Barrera Rodríguez AM, Duque Hurtado PL, Merchan Villegas VL. Neurociencia y comportamiento del consumidor: análisis estadístico de su evolución y tendencias en su investigación. Cuad Latam De Admón. 2022;18(35):1-18. https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v18i35.3855

12. Moreno Guerrero AJ. Estudio bibliométrico de la producción científica sobre la inspección educativa. REICE. 2019;17(3):23-40. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.3.002

13. Urrea Solano M, Martinez Roig R, Merma Molina G. Las competencias digitales en Iberoamérica en tiempos de COVID-19: análisis bibliométrico. Rev TEYET. 2022;31:133-145. https://doi.org/10.24215/18509959.31.e13

Published

2022-12-20

Issue

Section

Original

How to Cite

1.
Garces Ginarte MJ, Landrove-Escalona EA, Moreno-Cubela FJ, Toledo del Yano R. Visibility and impact of the scientific production on cranial nerve teaching and learning published in Scopus. Data and Metadata [Internet]. 2022 Dec. 20 [cited 2025 Sep. 16];1:4. Available from: https://dm.ageditor.ar/index.php/dm/article/view/41