Predictive Model for School Dropout in Chimborazo Province, Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.56294/dm2024.450Keywords:
School dropout, Predictive models, Educational policies, Institutional factorsAbstract
Introduction: School dropout is a complex problem influenced by various factors, including disparities in educational quality, inadequate infrastructure, and adverse socio-cultural conditions. This phenomenon negatively impacts the social and economic development of the country. Despite the recent decrease in dropout rates in Ecuador, the problem remains significant. Objective: To develop predictive models, including linear regression and generalized linear models in R-studio, to forecast dropout rates and identify significant institutional and demographic factors. Method: A quantitative approach was adopted to analyze data from the Ecuadorian Ministry of Education for the periods 2009-2010 to 2023-2024. Data on enrollments, approvals, non-approvals, and dropouts were reviewed using descriptive statistics and correlation analysis. Results: The results showed a decrease in dropout rates starting from the 2013-2014 academic year, although with significant fluctuations. Higher dropout rates were identified in public institutions and rural areas in the Sierra region, specifically in public institutions in Chimborazo province, accounting for 97.47% of the total dropouts, in contrast to students from the Coastal región. Additionally, a p-value of 0.073 was obtained in the linear models, so the null hypothesis was not rejected, suggesting that the residuals are approximately normal. Conclusions: The predictive models (LM and GLM) effectively estimated dropout rates in Chimborazo, with the GLM showing a slightly better fit. The type of institution and geographic location were significantly associated with dropout rates, highlighting the need for interventions targeting public institutions and rural areas. Strategies to reduce dropout rates should focus on improving conditions in these specific areas
References
1. Santamaría Luna R. El abandono escolar prematuro en zonas rurales de Europa y España. Avances en Supervisión Educativa. 2015; 0(24). https://www.doi.org/10.23824/ase.v0i24.16
2. Correa Carrera K, Ponce Martínez J. El Sistema de Alerta Temprana (SISAT) para disminuir el abandono escolar en las Escuelas Primaria Rurales de Tabasco. Perspectivas Docentes. 2020; 31(73). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7866580
3. Suberviola I. Análisis de los factores predictivos del abandono escolar temprano. VIVAT ACADEMIA. Revista de comunicación. 2021; 15(4). https://doi.org/10.15178/va.2021.154.e1373
4. Zambrano R, Barzaga O. La deserción escolar en bachillerato técnico en la Unidad Educativa Fiscal Membrillo del Cantón Bolívar Manabí. REVISTA CIENTIFICA DOMINIO DE LAS CIENCIAS. 2023; 9(2). https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/3332
5. Fuentes Peralta M, Chávez Preisler C. Abandono escolar: circunstancias que caracterizan el momento del abandono escolar temprano. Revista INTEREDU. 2021. https://dx.doi.org/10.32735/s2735-65232019000181
6. Karhina K, Boe T, Hysing M, Askeland K, Nilsen S. Parental separation and school dropout in adolescence. SAGE JOURNAL REVIEWERGETAWAY. 2023; 52(5). https://doi.org/10.1177/14034948231164692
7. Selim K, Rezk S. On predicting school dropouts in Egypt: A machine learning approach. Education and Information Technologies. 2023; 28. https://dx.doi.org/10.1007/s10639-022-11571-x
8. López Rodrígues I. Abandono escolar: mirada desde una perspectiva diferente al proceso de formación. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades SOCIOTAM. 2017; 27(1): p. 163-190. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65456040010
9. Sañudo Guerra L. Del abandono a la permanencia. Estudio desde la teoria general del sistema. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado. 2022; 26(1). http://www.1030827/profesorado.v26i1.13535
10. Otero A, Corica A, Vicente ME. El abandono escolar en la escuela secundaria: una investigación sobre los entramados de eventos y experiencias, en los procesos de interrupciones escolares con jóvenes de escuela secundaria de CABA y Gran Buenos Aires. MEMORIA ACADEMICA. 2022;: p. 96-114. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.5505/pm.5505.pdf
11. MINEDUC. EDUCACIÓN.GOB.EC. [Online]; 2024. Disponible en: https://educacion.gob.ec/datos-abiertos/.
12. Urbina A, Camino J, Cruz R. Deserción escolar universitaria: Patrones para prevenirla aplicando minería de datos educativa. Revista ELectrónica de Investigación y Evaluación educativa. 2020. https://dx.doi.org/10.32735/s2735-65232019000181
13. Dussaillant F. Deserción escolar en Chile. Propuestas para la incvestigación y la política pública. ANÁLISIS. CENTRO DE POLÍTICAS PÚBLICAS - FACULTAD DE GOBIERNO. 2017. https://gobierno.udd.cl/cpp/files/2017/08/18-Deserci%C3%B3n.pdf
14. Islam N, Wu M, Hossin A. Economic Effect of School Dropout in Bangladesh. Economic Effect of School Dropout in Bangladesh. 2019;(9). http://doi: 10.18178/ijiet.2019.9.2.1188
15. Hernández LF, Montes FV. Modelo redictivo del riesgo de abandono escolar en educacion media supedior en México. Ciencia UAT. 2020; 15(1). http://www.doi.org/10.29059/cienciauat.v15i1.1349
16. Díaz E. Estilos de Aprendizaje. EIDOS. 2012; 5(88). https://doi.org/10.29019/eidos.v0i5.88
17. Garcés L, Montaluisa Á, Salas E. El aprendizaje significativo y su relación con los estilos de aprendizaje. ANALES. 2018; 1(376). https://doi.org/10.29166/anales.v1i376.1871
18. García Z. Hábitos de estudio y rendimiento académico. Revista Boletín REDIPE. 2019; 8(10). https://doi.org/10.36260/rbr.v8i10.833
19. Fernández S, Cordero J, Córdova A. Estadistica descriptiva Madrid: ESIC EDITORIAL; 2002.
20. Rodríguez J. Fundamentos de minería de datos Caldas: Editoriales Universitarias de Colombia; 2010.
21. Carmona F. Modelos lineales Barcelona: Universitat de Barcelona; 2023.
22. Dikovskiy L, Pedroza M. MODELOS LINEALES GENERALES Y MIXTOS EN LA CARACTERIZACIÓN DE LA VARIABLE CALIFICACIÓN, INGENIERÍA AGROINDUSTRIAL, UNI-NORTE. Nexo, Revista científica. 2017; 30(2): p. 84-95. http://dx.doi.org/10.5377/nexo.v30i2.5527
23. IBM Corporation. IBM. [Online]; 2021. Disponible en: https://www.ibm.com/docs/es/spss-statistics/saas?topic=statistics-generalized-linear-models.
24. UNESCO. unesco.org. [Online]; 2022. Acceso 26 de 08de 2024. Disponible en: https://www.unesco.org/es/articles/que-debemos-saber-acerca-del-informe-mundial-de-la-unesco-sobre-el-abandono-escolar-por-parte-de-los.
25. Berral-Ortíz B, Ramos-Navas-Parejo M, Lara-Lara F, Moreno-Palma N. School dropouts in Spain: A systematic review. Frontiers in Education. 2022; 7. https://dx.doi.org/10.3389/feduc.2022.1083774
26. Calero R, Sosa-Cagna M, Lino-Zuñiga M, Ponciano-Navarro J. Factores determinantes de la deserción escolar en la región Huánuco, Perú. Revista Desafíos. 2023; 14(2). https://doi.org/10.37711/desafios.2023.14.2.401
27. Suberviola I, Nalda F, Marcos A. Factors influencing early school dropout: student’s perspective. Educación XX1. 2024; 27(1). http://www.10.5944/educxx1.36980
28. CEPAL. repositorio.cepal.org. [Online]; 2024. Acceso 26 de 08de 2024. Disponible en: https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/b80b4d28-e4df-4c5c-9659-dd78d4d1b527/content.
29. Lira M, Acevedo E, Ahumada Y. Factors for student retention: Perspectives from four Chilean educational communities. Revista de Investigación en Educación. 2024; 22(2). http://www.10.35869/reined.v22i2.5385
30. Avellana-Chacón S, Tovar-Gálvez J, Espinoza-Barrera P, Martínez-Pachón D. SOCIO-OCCUPATIONAL GUIDANCE IN RURAL EDUCATION: BIBLIOMETRIC AND SYSTEMATIC ANALYSIS FROM THE PROKNOW-C METHOD. Revista Espanola de Orientacion y Psicopedagogia. 2024; 35(1). https://www.10.5944/reop.vol.35.num.1.2024.40834
31. Rojas S. ¿Se puede hablar de equidad en el sistema educativo colombiano? Revista Colombiana de Estudios Militares y Estratégicos. 2018; 16(23). https://doi.org/10.21830/19006586.286
32. Ishlaj Y. La importancia de la cobertura educativa con referencia a las Políticas Educativas de Guatemala. Revista Naturaleza, Sociedad y Ambiente. 2023; 10(1). https://doi.org/10.37533/cunsurori.v10i1.90
33. Garnica D, Jiménez F. Understanding the scope of educational policies in Ecuador: an analysis of its historical evolution. Revista Kronos. 2023; 4(1). https://dx.doi.org/10.29166/kronos.v4i1.4308.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Esteban Castillo, Lidia Castro (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.