Design of a virtual platform for the promotion and trade of utilitarian ceramics from indigenous communities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/dm2025625

Keywords:

e-commerce, Kanban, cultural heritage, sustainable development, indigenous communities, digitalization

Abstract

Digital commerce offers opportunities for the promotion of handicraft products, especially those with a strong cultural component such as utilitarian ceramics made by indigenous communities. This study aimed to design a virtual platform for the promotion and commercialization of ceramics inspired by the iconography of the Shawi indigenous communities, preserving their cultural traditions and improving their economic opportunities. The methodology employed included the application of Kanban as an agile approach for the design of the platform. Technological tools such as PHP, MySQL, HTML and CSS were used to ensure the functionality and scalability of the system. The platform included functionalities such as an interactive catalog, a shopping cart and an educational section on the history of the pieces. In addition, we worked in collaboration with the artisans to integrate cultural elements into the design. The results showed that the platform not only facilitates access to digital markets, but also strengthens the cultural valorization of Shawi ceramics. In conclusion, this model represents an effective solution for linking technology, commerce and culture, with practical implications for economic development and cultural preservation of indigenous communities.

References

1. Arellano Grajales B, Bocanegra Gastelum CO. Comercialización electrónica transfronteriza: potencial exportador de artesanías mexicanas. Indiciales. 2021;1(2):22-39.

2. Rubio Oliveira JC. Aplicación de un programa educativo basado en redes sociales para generar competencias comerciales en los propietarios de restaurantes del distrito de Tarapoto. Rev Cient Sist Inform. 2022;2(2):e384.

3. Mendoza Sánchez JR. Producción y comercialización de artesanía en fibra vegetal elaborada en el caserío de Chuniguillay - distrito de Jesús, Cajamarca, Perú. Rev Fac Cienc Econ. 2020;25(2):81-9.

4. Cantillo Campo N, Paz Marcano A, Ojeda Hidalgo J. Marketing verde en Pymes comercializadoras y distribuidoras de artesanía Wayúu. Desarro Gerenc. 2021;13(1):1-22.

5. Vargas Solá E. Tejiendo esperanzas: Experiencia de empoderamiento económico de mujeres indígenas artesanas. Rev Dialógica Intercult. 2023;(2):179-208.

6. Blanco Barrera SP, Ledesma García MC, Pulido Gómez MZ. Afianzamiento del comercio electrónico en el sector de artesanías en departamento de Boyacá. 2022. p. 37-40.

7. Allende-Hernández O, Morales-Becerra I, Reyes-Espinoza C. Las herramientas tecnológicas para la comunicación de las emociones generadas por las artesanías indígenas. Anagramas Rumbos Sentidos Comun. 2023;22(43):1-17.

8. Rodríguez Herrera JA. Franquicia social en el modelo de comercio de artesanías de migrantes wixaritari en el Estado de Aguascalientes, México, 1960-2018. Antropol Exp. 2021;(21):71-89.

9. Pérez Hernández DM, Neme Calacich S. Cadena de valor en la artesanía textil: el caso de la tira bordada tabasqueña. Nov Sci. 2021;13(26).

10. Gustín Bolaños JS, Díaz Genoy ÁM, Benavides Pupiales LE. Diseño de estrategias de comercio electrónico para aumentar la competitividad en las microempresas de artesanías de San Juan de Pasto. Travesia Emprend. 2024;7(2):10-9.

11. Ramírez Vargas SR. El Comercio Justo, una alternativa para la elaboración y venta de artesanías de barro. El caso de Santa María Atzompa, Oaxaca. Instituto Politécnico Nacional; 2021.

12. Allende-Hernández O, Acevedo-Villegas E. Discriminación estructural en el ámbito del comercio electrónico de artesanías indígenas. Ra Ximhai. 2022;18(5):179-201.

13. Tung F-W. An Entrepreneurial Process to Build a Sustainable Business for Indigenous Craft Revitalization. Des J. 2021;24(3):363-83.

14. Cajete GA. Indigenous Science, Climate Change, and Indigenous Community Building: A Framework of Foundational Perspectives for Indigenous Community Resilience and Revitalization. Sustainability. 2020;12(22):9569.

15. Omar-Balazote A, Rotman MB. Artesanías Neuquinas: estado y comercialización de artesanías mapuche. Rev THEOMAI. 2006;(14):58-65.

16. White-Olascoaga L, Chávez-Mejía C, Garcia-Mondragón D, Michua-Hernández M. Recursos forestales no maderables utilizados en elaboración de artesanías en la comunidad de Malinalco, Estado de México. Polibotánica. 2023;(55):231-43.

17. Saleh SM, Huq SM, Rahman MA. Comparative Study within Scrum, Kanban, XP Focused on Their Practices. En: 2019 International Conference on Electrical, Computer and Communication Engineering (ECCE). IEEE; 2019. p. 1-6.

18. Pinedo L, Valles-Coral M, Navarro-Cabrera JR, Injante R, Cárdenas-García Á, Ruiz-Saavedra F, et al. Software quality models: Exploratory review. ICST Trans Scalable Inf Syst. 2023;10(6):1-7.

19. Reyes-Riveros AJ, Castillo-Sarmiento JMH, Santos-Fernández JP, Alcántara-Moreno OR, Sánchez-Ticona RJ. Sistema web para la dinamización de la gestión de inventario y estrategias de marketing en supermercados peruanos. Rev Cient Sist Inform. 2024;4(2):e673.

20. Pedraza-Gutiérrez SI, Romero-González JF, Güiza-Rodríguez JC, Giraldo-Henao EW. Diseño centrado en el usuario y experiencia de usuario en el sistema de control de acceso de la Universidad Libre. Rev Cient Sist Inform. 2023;3(1):e426.

Downloads

Published

2025-01-01

Issue

Section

Original

How to Cite

1.
Martell Alfaro K, Seijas-Díaz J, Rengifo-Hidalgo V, Torres-Silva C, Cabel-Rabines J, Vela-Reátegui S, et al. Design of a virtual platform for the promotion and trade of utilitarian ceramics from indigenous communities. Data and Metadata [Internet]. 2025 Jan. 1 [cited 2025 Feb. 5];4:625. Available from: https://dm.ageditor.ar/index.php/dm/article/view/625