PRISMA Guidelines: Methodological Adaptation for Systematic Reviews in Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/dm2025698

Keywords:

systematic reviews, PRISMA guidelines, methodological adaptation, education research

Abstract

Introduction: Systematic reviews in education require methodological adaptations due to the complexity of educational data and contexts, making it necessary to adjust the PRISMA guidelines, initially designed for health, to meet the needs of the educational field. Objective: To adapt the PRISMA guidelines for their methodological implementation in systematic reviews within the educational domain. Methodos: A documentary and comparative analysis between PRISMA and educational studies was conducted, complemented by consultations with specialists, allowing the development of an adapted framework based on rigorous criteria and methodological tools tailored to education. Results: An adapted framework was proposed, including inclusion and exclusion criteria, methodological procedures, and tools for quality assessment, positively impacting the relevance, applicability, and rigor of educational systematic reviews. Conclusions: The adaptation of PRISMA to the educational field will enhance the quality of systematic reviews, strengthening their impact on policies, pedagogical strategies, and evidence-based teaching practices in complex contexts such as Latin America.

References

1. Gough D, Oliver S, Thomas J. An introduction to systematic reviews. SAGE Publications; 2017.

2. Page MJ, McKenzie JE, Bossuyt PM, Boutron I, Hoffmann TC, Mulrow CD, et al. The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ [Internet]. 29 de marzo de 2021 [citado 12 de diciembre de 2023];n71. Disponible en: https://www.bmj.com/lookup/doi/10.1136/bmj.n71

3. Jacovkis J, Rivera-Vargas P, Helsper EJ. Plataformización de la Educación Pública: Propuestas para abordar las Desigualdades Socio-Digitales y Reforzar el Rol de la Administración Pública en Cataluña. Int Multidiscip J Soc Sci [Internet]. 28 de febrero de 2024 [citado 5 de enero de 2025];1-19. Disponible en: https://hipatiapress.com/hpjournals/index.php/rimcis/article/view/12387

4. Posso-Pacheco R, Cóndor-Chicaiza G, Cóndor-Chicaiza J, Paz-Viteri, Arufe Giráldez V, Sanmiguel-Rodríguez A, et al. Analysis of discursive patterns for curricular contextualization. Environ Soc Psychol [Internet]. 2024;9(6):1-16. Disponible en: https://esp.apacsci.com/index.php/esp/article/viewFile/2133/1262

5. Lincango Luje AI. La actividad física en el adulto mayor como prevención de enfermedades crónicas no transmisibles. Revisión Sistemática. MENTOR Rev Investig Educ Deport [Internet]. 16 de septiembre de 2024 [citado 22 de enero de 2025];3(9):1290-306. Disponible en: https://revistamentor.ec/index.php/mentor/article/view/8312

6. Booth A, Sutton A, Papaioannou. Systematic approaches to a successful literature review. SAGE Publications; 2016.

7. Tricco AC, Lillie E, Zarin W, O’Brien KK, Colquhoun H, Levac D, et al. PRISMA Extension for Scoping Reviews (PRISMA-ScR): Checklist and Explanation. Ann Intern Med [Internet]. 2 de octubre de 2018 [citado 11 de septiembre de 2024];169(7):467-73. Disponible en: https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M18-0850

8. Posso-Pacheco RJ, Paz-Viteri BS, Cóndor-Chicaiza MG, Marcillo Ñacato JC, Ramos-Álvarez O. Physical education by competencies in the South American context: Pedagogical perspectives and curricular approaches for the integral development of children. Environ Soc Psychol [Internet]. 22 de diciembre de 2023 [citado 21 de enero de 2024];9(2). Disponible en: http://dx.doi.org/10.54517/esp.v9i2.1950

9. Brito Mancheno FD. Metodologías Activas mediante TIC en Educación Física para tiempos de covid-19. MENTOR Rev Investig Educ Deport [Internet]. 28 de septiembre de 2022 [citado 22 de enero de 2025];1(3):328-45. Disponible en: https://revistamentor.ec/index.php/mentor/article/view/3470

10. Maldonado Reyes FB, Álvarez Ochoa RI, Maldonado Córdova PA, Cordero Cordero GDR, Capote Llanares MÁ. METODOLOGÍA DE LA INVESTIGACIÓN: de la teoría a la práctica [Internet]. PUERTO MADERO EDITORIAL; 2023 [citado 5 de enero de 2025]. Disponible en: https://puertomaderoeditorial.com.ar/index.php/pmea/catalog/book/24

11. Hennink M, Hutter I, Bailey A. Qualitative Research Methods. SAGE Publications Limited; 2020.

12. Alvarez Flores DA. La Gamificación en la Educación Física: Revisión Sistemática. MENTOR Rev Investig Educ Deport [Internet]. 20 de enero de 2024 [citado 24 de marzo de 2024];3(7):225-46. Disponible en: https://revistamentor.ec/index.php/mentor/article/view/6800

13. Ramírez-Montoya MS, Lugo-Ocando J. Systematic review of mixed methods in the framework of educational innovation. Comunicar [Internet]. 1 de octubre de 2020 [citado 9 de enero de 2025];28(65):9-20. Disponible en: https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=65&articulo=65-2020-01

14. Camilli Trujillo C, Arroyo Resino D, Asensio Muñoz II, Mateos Gordo P. Hacia la educación basada en la evidencia: un método y un tema. Rev Electrónica En Educ Pedagog [Internet]. 11 de mayo de 2020 [citado 9 de enero de 2025];4(6):69-85. Disponible en: https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/article/view/111

15. Gurdián-Fernández A. El Paradigma Cualitativo en la Investigación Socio-Educativa [Internet]. Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana (CECC) Agencia Española de Cooperación Internacional (AECI); 2007. Disponible en: https://ice.ua.es/ar/documentos/recursos/materiales/el-paradigma-cualitativo-en-la-investigacion-socio-educativa.pdf

16. Reyes Rodríguez A. ¿Revisiones sistemáticas en educación? Revista De Ciencias Sociales [Internet]. 2023;29(4):509-20. Disponible en: https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/41273/47551

17. Bagur Pons S, Rosselló Ramon MR, Paz Lourido B, Verger S. El Enfoque integrador de la metodología mixta en la investigación educativa. RELIEVE - Rev Electrónica Investig Eval Educ [Internet]. 27 de junio de 2021 [citado 9 de enero de 2025];27(1). Disponible en: https://revistaseug.ugr.es/index.php/RELIEVE/article/view/21053

18. Marín-Juarros VI. La revisión sistemática en la investigación en Tecnología Educativa: observaciones y consejos. Rev Interuniv Investig En Tecnol Educ [Internet]. 1 de diciembre de 2022 [citado 9 de enero de 2025];62-79. Disponible en: https://revistas.um.es/riite/article/view/533231

19. Martínez-Otero Pérez V. La educación en contextos de diversidad cultural: un estudio sobre educadores brasileños. Rev Iberoam Educ [Internet]. 15 de marzo de 2021 [citado 9 de enero de 2025];85(2):9-26. Disponible en: https://rieoei.org/RIE/article/view/4061

20. Aguilar Astorga CR. Crítica desde el pensamiento complejo a los métodos cuantitativos para el análisis educativo. El caso de los rendimientos educativos. Educ Humanismo [Internet]. 31 de julio de 2017 [citado 9 de enero de 2025];19(33). Disponible en: http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/2649

21. Infante-Malachias ME, Araya-Crisóstomo S. Interdisciplinariedad como desafío para educar en la contemporaneidad. Educ Em Rev [Internet]. 2023 [citado 9 de enero de 2025];39:e88371. Disponible en: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602023000101402&tlng=es.

Downloads

Published

2025-02-21

How to Cite

1.
Posso Pacheco RJ, Barba Miranda LC, Tenorio Sánchez RA, Caicedo-Quiroz R, Maqueira-Caraballo G, Barzola-Monteses J. PRISMA Guidelines: Methodological Adaptation for Systematic Reviews in Education. Data and Metadata [Internet]. 2025 Feb. 21 [cited 2025 Mar. 20];4:698. Available from: https://dm.ageditor.ar/index.php/dm/article/view/698