Scientific production in the Scopus database of a public university in southeastern Peru
DOI:
https://doi.org/10.56294/dm2023111Keywords:
Scientific Production, Scopus, Scientific Research, Publications, BibliometricsAbstract
Introduction: the scientific production of universities serves as a key indicator of their commitment to research and knowledge generation. It represents the collective efforts of educators, researchers, and students contributing to the advancement of science and technology.
Objective: to analyze the scientific production in the Scopus database of the Universidad Nacional Amazónica de Madre de Dios (UNAMAD).
Methods: the research adopted a bibliometric and retrospective approach. An analysis of Scopus-indexed documents was conducted, evaluating the number of publications, authors, journals of publication, types of documents, language of publication, authorship order, funding sources, knowledge areas to which the documents belong, and co-authorship networks.
Results: a total of 172 documents indexed in the Scopus database were identified, indicating a rising trend in production in recent years. Most documents were original articles, published in foreign journals in the English language, with collaboration from researchers affiliated with UNAMAD and no declared funding sources. Additionally, a higher number of documents were observed in the fields of Social Sciences and Environmental Sciences.
Conclusions: in recent years, there has been a notable increase in UNAMAD's scientific production in the Scopus database. Nevertheless, it remains relatively limited in comparison to other universities in the Amazonian region and throughout Peru
References
1. Livia J, Merino C, Livia R. Producción Científica en la Base de Datos Scopus de una Universidad Privada del Perú. RIDU. 2021;16(1):e1500. https://doi.org/10.19083/ridu.2022.1500
2. Mayta P, Toro C, Alhuay J, Pacheco J. Producción científica y licenciamiento de escuelas de medicina en el Perú. Rev Peru Med Exp Salud Publica. 2019;36(1):106-115. https://doi.org/10.17843/rpmesp.2019.361.4315
3. Cervantes L, Bermúdez L, Pulido, V. Situación de la investigación y su desarrollo en el Perú: reflejo del estado actual de la universidad peruana. Pensam. gest. 2019;1(46):311-322. https://doi.org/10.14482/pege.46.7615
4. Estrada E, Gallegos N, Huaypar K. Calidad metodológica de las tesis de pregrado de una universidad pública peruana. Universidad y Sociedad. 2022;14(3):22-29.
5. Huanca J. Combate cuerpo a cuerpo para entrar a la Liga de los Dioses: Scopus y Web of Science como fin supremo. Rev Venez Gerenc. 2022;27(7):663-679. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.7.43
6. Ortiz H, Diaz E, Yarasca C. Scientific production of Peruvian schools of Architecture: A bibliometric study. Qual Quant. 2022;57:4339-4361. https://doi.org/10.1007/s11135-022-01539-x
7. Chachaima J, Fernández D, Atamari N. Publicación científica de docentes de una escuela de medicina peruana: frecuencia y características asociadas. EDUMED. 2019;20(S2):2-9. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.10.024
8. Atamari N, Ccorahua M, Rodriguez M, Santander A, Pacheco J. bibliometric analysis of scientific production in scopus by the Instituto Nacional de Salud del Niño-Breña, Peru, 2010-2019. J. Hosp. Librariansh. 2022;22(2):108-120. https://doi.org/10.1080/15323269.2022.2054601
9. Estrada E, Yabar P, Roque E, Achata C, Jinez E, Guillen N, Quispe J, Jara F, Quipo N. Análisis bibliométrico de la producción científica de las universidades del suroriente peruano en la base de datos Scopus. J. of Law and Sust. Develop. 2023;11(7):e1282. https://doi.org/10.55908/sdgs.v11i7.1282
10. Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria. III Informe bienal sobre la realidad universitaria en el Perú. Lima: SUNEDU; 2022.
11. Mendoza G, Chachaima J, Mejía C, Mirano M, Ramos K, Calla M, et al. Análisis de producción, impacto y redes de colaboración en investigaciones científicas en Scopus en Perú de 2000 a 2019. Medwave. 2021;21(2):e8121. http://doi.org/10.5867/medwave.2021.02.8121
12. Carranza R, Turpo J, Hernández R, Mamani O, Apaza A. Scientific production of rectors of Peruvian universities. Front. Educ. 2022;7:772887. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.772887
13. Hernández R, Mendoza C. Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: McGraw-Hill; 2018.
14. Gasparyan A, Kitas G. Editorial strategy to get a scholarly journal indexed by Scopus. Mediterr J Rheumatol. 2021;32(1):1-2. https://doi.org/10.31138/mjr.32.1
15. Cortegiani A, Ippolito M, Ingoglia G, Manca A, Cugusi L, Severin A, et al. Citations and metrics of journals discontinued from Scopus for publication concerns: the GhoS(t)copus Project. F1000Res. 2020;9:415. https://doi.org/10.12688%2Ff1000research.23847.2
16. Veloz Montano M de las N, Keeling Álvarez M. The educational and pedagogical intervention in scientific research. Community and Interculturality in Dialogue. 2023;3:70. https://doi.org/10.56294/cid202370
17. Delgado R, Delgado A, Hermitaño B. Determinantes para publicación de artículos científicos en revistas indexadas: caso Universidad Nacional Agraria del Perú. Rev. gen. inf. doc. 2021;31(1):317-330. https://doi.org/10.5209/rgid.76972
18. Mejía C, Valladares M, Valladares D. Baja publicación en revistas científicas de médicos peruanos con doctorado o maestría: frecuencia y características asociadas. Educ. Méd. 2018;19: 135-141. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.01.009
19. Mamani O, Verastegui A, Mejía R, Caycho T. Publicación científica de asesores de tesis de psicología de 30 universidades peruanas. Rev. Interam. Psico. 2020;54:e1124. https://doi.org/10.30849/ripijp.v54i1.1124
20. Mamani O, Ventura J, Caycho T. Publicación científica de docentes que conforman el jurado de tesis en una Facultad de Ciencias de la Salud peruana. 2019. Rev. Cuba. Inf. Ciencias Salud;30:e1373.
21. Taype Á, Luque L. Producción científica en Scopus de la Universidad de San Martín de Porres, Lima, Perú. Horiz Med. 2014;14(4):37-42.
22. Cano C, Castillo V. Mapping the structure of knowledge about Community and Home Care. Community and Interculturality in Dialogue 2022;2.
23. Rivas F. Cómo publicar un artículo original en revistas científicas con factor de impacto. Rev Pediatr Aten Primaria. 2017;19(S26):101-109.
24. Estrada E, Quispe J, Ttito S, Pilco K. Bibliometric analysis of the scientific production of a Peruvian public university in the Scopus database. RGN. 2022;7(34):e210961. https://doi.org/10.46652/rgn.v7i34.961
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Edwin Gustavo Estrada Araoz, Marilú Farfán Latorre, Willian Gerardo Lavilla Condori, Jhemy Quispe Aquise, Maribel Mamani Roque, Franklin Jara Rodríguez (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.