Computational Thinking: Empowering Elementary School Teachers to Transform the Classroom
DOI:
https://doi.org/10.56294/dm2025837Keywords:
Digital skills, Primary teacher education, Educational strategies, Primary education, Computational thinkingAbstract
The effectiveness of a curricular proposal designed to develop Computational Thinking competencies in primary school teachers in Colombia was evaluated. The main objective was to determine whether the educational intervention was able to improve the level of competence of teachers. A quasi-experimental design was used with a group of 99 teachers in training and in practice, through a series of reflective workshops based on the curricular proposal, their learning process was intervened. A pretest and a posttest were applied to evaluate the level of competence. The results showed a significant increase in the level of competence. Substantial improvements were observed in the understanding of fundamental concepts and in the ability to solve problems using computational tools. It is important to recognize some limitations. The quasi-experimental design and the sample size could limit the generalizability of the findings. In addition, the duration of the intervention might not be sufficient to evaluate the long-term impact. Future studies with more robust designs and large samples are recommended to corroborate these results and explore the impact. Furthermore, it is suggested that quantitative analyses be complemented with qualitative studies to gain a deeper understanding of teachers' learning processes. Despite these limitations, the results support the effectiveness of the curricular proposal in developing CT skills in primary school teachers and suggest the need to implement similar programs in other educational contexts.
References
Álvarez. F. O (s.f) Instrumentos para la evaluación del PC: una revisión de la literatura.
Álvaro, Molina-Ayuso., Natividad, Adamuz-Povedano., Rafael, Bracho-López., Manuel, Torralbo-Rodríguez. (2022). Introduction to Computational Thinking with Scratch for Teacher Training for Spanish Primary School Teachers in Mathematics. Education Sciences, Doi: 10.3390/educsci12120899
Bastidas Castro, D., Chagüezá, O. A., Imbago, L. P., & Imbago, L. J. (s.f.). Estrategias para el desarrollo del PC en Colombia: Revisión sistemática de la literatura.
Bocconi, S., Chioccariello, A., Kampylis, P., Dagienė, V., Wastiau, P., Engelhardt, K., Earp, J., Horvath, M.A., Jasutė, E., Malagoli, C., Masiulionytė-Dagienė, V. and Stupurienė, G., Reviewing Computational Thinking in Compulsory Education, Inamorato dos Santos, A., Cachia, R., Giannoutsou, N. and Punie, Y. editor(s), Publications Office of the European Union, Luxemburgo, 2022, ISBN 978-92 76-47208-7, doi:10.2760/126955, JRC128347.
Cabra Páez, M. L., & Ramírez Gamboa, S. A. (2022). Desarrollo del PC y las competencias matemáticas en análisis y solución de problemas: una experiencia de aprendizaje con Scratch en la plataforma Moodle. Revista educación, 46(1), 180-197. https://www.redalyc.org/journal/440/44068165016/html/
Castro Velasco, L., Ceballos Coral, M. G., Guerrero Rosero, J., Sánchez, E. A., & Silva Fuquén, N. (s.f.). PC en la educación colombiana.
Code.org, 2019. [Online]. Available: http://www.code.org/
Code.org. Computational Thinking. Learn today, build a brighter tomorrow. | Code.org. 2023. url: https://code.org/curriculum/course3/1/Teacher.
Fundación Sadosky, 2013. [Online]. http://www.fundacionsadosky.org.ar/programas/programar/
Fundación Sadosky (2024) Propuesta curricular para la inclusión de las Ciencias de la Computación en la educación obligatoria de la Argentina. Fundación Sadosky. https://curriculum.program.ar/
Giraldo, L. (2014). Competencias mínimas en PC que debe tener un estudiante aspirante a la media técnica para mejorar su desempeño en la media técnica de las instituciones educativas de la Alianza Futuro Digital Medellín. Universidad EAFIT. Escuela de Ingenierías. Maestría en Ingeniería. Especialidad en tecnologías de información para educación. Medellín. https://www.scielo.sa.cr/pdf/edu/v46n1/2215-2644-edu-46-01-00180.pdfhttps://repository.eafit.edu.co/bitstream/handle/10784/4488/LeidyYoana_GiraldoGomez_2014.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Guerrero-Ortega, L. R., Rodríguez-Hernández, A. A., & Forero, F. A. (2024). Aprendizaje significativo en ciencias naturales mediante el uso de la aplicación móvil Amazonía biodiversa: una experiencia educativa en el departamento del Putumayo. Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP, 17(1), 325-346.
Jan, Pršala. (2024). (6) El efecto de las actividades de programación basadas en bloques en las habilidades de PC de los maestros de primaria en formación. Revista de sociología pedagógica y psicología, doi: 10.33902/jpsp.202426267
J. Bilbao, E. Bravo, O. García, C. Rebollar, C. Varela, Computational Thinking as a New Cross-Curricular 17 Competence, INTED2021 Proceedings, 2021, pp. 3748 3754.
Ministerio de Educación Nacional. Base Nacional Común Curricular: Educación é a Base. Brasil, abr. de 2022. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Motoa, S. Sandra. (2019). PC. Revista Educación y Pensamiento. Vol. 26, DOI: http://educacionypensamiento.colegiohispano.edu.co/index.php/revistaeyp/oai´
Muñoz, A., Torres, P. y Salazar, J. (2021a). Pretest docentes básica primaria [Formulario]. PC en la formación de docentes de básica primaria. https://site-rle5f.powerappsportals.com/Documentos/Instrumentos/
Muñoz, A., Torres, P. y Salazar, J. (2021b). Talleres reflexivos para el desarrollo del PC en la formación de maestros de básica Primaria en Colombia. En Romero, J, et al. (Eds.). Escenarios educativos investigadores: hacia una educación sostenible (pp. 556-566). Editorial DYKINSON, S.L. Meléndez Valdés, 61 - 28015 Madrid.
Muñoz, A., Torres, P. y Salazar, J. (2021c). PC en la formación inicial de maestros de básica primaria en la escuela Normal Superior de Pasto. En Jiménez, J, et al. (Eds.). PC en la formación de docentes de básica primaria en Colombia. Editorial Universidad CESMAG.
Muñoz, A., Torres, P. y Salazar, J. (2021d). Postest docentes básica primaria [Archivos pdf]. PC en la formación de docentes de básica primaria. https://site-rle5f.powerappsportals.com/Material/Talleres/
Muñoz, A., Torres, P. y Salazar, J. (2021e). Postest docentes básica primaria [Formulario]. PC en la formación de docentes de básica primaria. https://site-rle5f.powerappsportals.com/Documentos/Instrumentos/
Ortega Rosero, E. M., Chitán, J. L., Mora Ortega, Y. D., & Pianda, L. (s.f). Explorando las bases del PC en la educación básica primaria: Una revisión de literatura.
PC: Reflexiones sobre la Formación Inicial Docente en Brasil. November 2023. In book: PC en Iberoamérica. Publisher: Academia Mexicana de Computación (AmexComp)
Piaget, J. (1964). Cognitive development in children: Piaget, development and learning. Journal of Research in Science Teaching, 2, 176–186.
Pinedo, A. y Ramírez, J. (2022). Análisis de algoritmos de predicción y optimización para la mejora de la cadena de suministro del efectivo. Disponible en https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/22537
Pinzón, L. y Paredes, J. (2022). Desarrollo de habilidades de PC por medio de actividades conectadas y desconectadas en estudiantes de grados sexto y séptimo. Universidad Pedagógica. Nacional Facultad de Ciencia y Tecnología Maestría en Tecnologías de la Información Aplicadas a la Educación. http://repository.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/17730/Pensamiento%20computacional.pdf?sequence=1
Quiroz-Vallejo, D. A., Carmona-Mesa, J. A.., Castrillón-Yepes, A.., & Villa-Ochoa, J. A.. (2021). Integración del PC en la educación primaria y secundaria en Latinoamérica: una revisión sistemática de literatura. Revista de Educación a Distancia (RED), 21(68). https://doi.org/10.6018/red.485321
Ríos, J. (2019). Enseñanza de los algoritmos de programación en estudiantes iniciales de Ingeniería a través de la Dimensión Creativa. Universidad Santo Tomás.
Rodríguez, A. G. (2022). Enseñanza de la programación a través de Scratch para el desarrollo del PC en educación básica secundaria. Revista Academia y Virtualidad, 15(1), 161-182.
Sarmiento, M. (2022). Propuesta metodológica para el desarrollo de competencias vinculadas con el PC. Tecné, Episteme y Didaxis: ted: (52), 153-174. https://doi.org/10.17227/ted.num52-12796
Wing, J. (2010). Computational Thinking: What and why? Thelink - The Magazine of the Varnegie Mellon University School of Computer Science, (March 2006), 1–6. Retrieved from http://www.cs.cmu.edu/link/research-notebook-computational-thinking-what-and-why
Zetra, Hainul, Putra., Neni, Hermita., Jesi, Alexander, Alim., Muhammad, Fendrik., Riyan, Hidayat., Zaldi, Harfal., Lara, Oktarisa., Nasri., Sahlan., Ucy, Rahmayani, Nursyam., Fatmawilda. (2023). Development of mathematics learning based on computational thinking for primary school teachers. doi: 10.20414/transformasi. v19i2.8430
Yucheng, Kang. (2024). (4) Enhancing Computational and Data Science Thinking Skills for K-12 Education. Lecture Notes in Education Psychology and Public Media, Doi: 10.54254/2753-7048/43/20240609
Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación (4ta. Ed.). Bogotá: ECOE.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Armando Sofonías Muñoz del Castillo, Gladys Patricia Torres Murillo, Juan Carlos Salazar Losada, Deixy Ximena Ramos Rivadeneira, Javier Alejandro Jiménez Toledo (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.