Educational Robotics in STEM Education: Approaches and Trends from an Educational Management Perspective
DOI:
https://doi.org/10.56294/dm2025843Keywords:
collaborative learning, digital skills, educational management, pedagogical innovation, computational thinking, educational technologiesAbstract
Introduction. Educational robotics was consolidated as a key tool in STEM education (Science, Technology, Engineering, and Mathematics), by fostering technical, cognitive, and socio-emotional skills in students.
Objectives. This study aimed to conduct a systematic review of approaches and trends in the use of educational robotics within STEM learning contexts, incorporating a perspective focused on educational management.
Methods. A structured literature review methodology was applied, using recognized academic databases to identify relevant studies published between 2020 and 2024. The analysis included implementation strategies, technological tools, pedagogical models, reported benefits, and challenges. Results. The findings showed that educational robotics strengthened computational thinking, problem-solving abilities, student motivation, and collaborative learning. However, persistent challenges were identified, such as unequal access to technology, the need for teacher training, and the lack of unified curricular standards, which posed significant issues for institutional management.
Conclusions. It was concluded that, in addition to constructivist and inquiry-based learning approaches, emerging trends included the integration of artificial intelligence and adaptive learning environments. The findings provided valuable insights for school leaders, educators, and researchers interested in incorporating educational robotics in STEM contexts from a strategic management perspective.
References
Álvarez, Zulema Izamar Peña, María José Aragundi Rosero, y Ronald Damián Pacheco Góngora. 2025. «Augmented reality and virtual reality in the classroom: Potential and challenges». . . Vol. 3.
Amaya Pingo, Pedro Manuel, Edwin Carlos Lenin Felix Poicon, Sofia Rojas Vargas, y Luis Pablo Diaz Tito. 2020. «Gestión de la calidad: Un estudio desde sus principios». Revista Venezolana de Gerencia 25(90):632-47. doi: 10.37960/rvg.v25i90.32406.
Aparicio Gómez, William Oswaldo. 2023. «La Inteligencia Artificial y su Incidencia en la Educación: Transformando el Aprendizaje para el Siglo XXI». Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa 3(2):217-30. doi: 10.51660/ripie.v3i2.133.
Berciano-Alcaraz, Ainhoa, María Salgado-Somoza, y Clara Jiménez-Gestal. 2022. «Alfabetización computacional en educación infantil:Dificultades y beneficios en el aula de 3 años». Revista Electrónica Educare 26(2):1-21. doi: 10.15359/ree.26-2.15.
Caballero-González, Yen Air, y Ana García-Valcárcel. 2020. «¿Aprender con robótica en Educación Primaria? Un medio de estimular el pensamiento computacional». Education in the Knowledge Society (EKS) 21(0):15. doi: 10.14201/eks.21443.
Calabrés Veroes, Ana María. 2025. «Motivación e interés por la tecnología: El papel de la robótica en educación». Prohominum 7(2):113-22. doi: 10.47606/ACVEN/PH0336.
Carrizo, Dante, y Carlos Moller. 2018. «Estructuras metodológicas de revisiones sistemáticas de literatura en Ingeniería de Software: un estudio de mapeo sistemático». Ingeniare. Revista chilena de ingeniería 26:45-54. doi: 10.4067/S0718-33052018000500045.
Chiliquinga Masaquiza, Raymy Rafael, Karen Lisbeth Rodríguez Arce, David Inti Luje Pozo, y Oscar Iván Pucha Gualoto. 2024. «Desarrollo de habilidades del siglo XXI a través de la educación STEM». Revista Imaginario Social 7(2). doi: 10.59155/is.v7i2.191.
Cuchillac, Víctor Miguel. 2023. «La enseñanza de IoT como estrategia para desarrollar competencias técnicas para la Industria 4.0». Realidad y Reflexión (57):15-38. doi: 10.5377/ryr.v1i57.16694.
Delgado, Cecilia. 2021. «Didactic strategies to strengthen creative thinking in the classroom. A meta-analytic study». Revista Innova Educación 4(1):51-64. doi: 10.35622/j.rie.2022.01.004.en.
Domènech-Casal, Jordi, Silvia Lope, y Lluis Mora. 2019. «Qué proyectos STEM diseña y qué dificultades expresa el profesorado de secundaria sobre Aprendizaje Basado en Proyectos». Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias. 16(2):1-16. doi: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i2.2203.
Espinosa Cevallos, Paola Alejandra. 2024. «Evaluación de programas de educación STEM en diferentes niveles educativos». Nexus Research Journal 3(1):54-64. doi: 10.62943/nrj.v3n1.2024.81.
Ferrada, Cristian, Francisco Javier Carrillo-Rosúa, Danilo Díaz-Levicoy, y Francisco Silva-Díaz. 2020. «La robótica desde las áreas STEM en Educación Primaria: una revisión sistemática». Education in the Knowledge Society (EKS) 21:18. doi: 10.14201/eks.22036.
Ferrada, Cristian, y Danilo Antonio Díaz-Levicoy. 2025. «Perspectiva del enfoque STEM y Robótica en las aulas de educación Primaria vista por maestros de 5o y 6o grado».
Gamito Gomez, Rakel, Eider Hermoso Larzabal, Irati Leon Hernandez, y Lander Bilbao Antia. 2021. «Aprendizaje-Servicio para acercar la robótica educativa a las personas con parálisis cerebral y promover las competencias docentes». Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa (78):114-30. doi: 10.21556/edutec.2021.78.2213.
García, Diego José Molano, y Óscar Leonardo Acero Ordóñez. s. f. «La robótica educativa: una interdisciplina didáctica integradora para la enseñanza». 1-23. doi: https://doi.org/10.36737/01230425.n48.3160.
García Rodríguez, Alvedy. 2022. «Enseñanza de la programación a través de Scratch para el desarrollo del pensamiento computacional en educación básica secundaria». Academia y Virtualidad 15(1):161-82. doi: 10.18359/ravi.5883.
Martínez Cardero, Dagmaris. 2025. «Innovación pedagógica en la enseñanza de la Inteligencia Artificial». Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa 5(1):47-76. doi: 10.51660/ripie51226.
Mesa Pinto, Fredy Humberto. 2025. «Plataformas de Simulación como Didáctica para el Proceso Enseñanza-Aprendizaje de la Robótica Educativa». Scientific Journal T&E 1(2):143-65. doi: 10.48204/3072-9653.6885.
Molano García, Diego José, y Óscar Leonardo Acero Ordóñez. 2024. «La robótica educativa: una interdisciplina didáctica integradora para la enseñanza». Educación y Ciudad (48):e3160. doi: 10.36737/01230425.n48.3160.
Morán-González, Miguel, y Marcos Ramón Gallegos-Macías. 2021. «PLATAFORMAS TECNOLÓGICAS Y SU APORTE AL APRENDIZAJE EN LÍNEA PARA LA ASIGNATURA DE MATEMÁTICA». REVISTA CIENTÍFICA MULTIDISCIPLINARIA ARBITRADA «YACHASUN» 5(9 Edición especial octubre):119-39. doi: 10.46296/yc.v5i9edespsoct.0115.
Naval, Francesc Mestres, y Josep Vives-Rego. s. f. «PRECISIONES INTERDISCIPLINARES Y CONCEPTUALES DE LOS TÉRMINOS CYBORG, CLON HUMANO Y ROBOT».
Panskyi, Taras, y Zdzisława Rowińska. 2021. «A Holistic Digital Game-Based Learning Approach to Out-of-School Primary Programming Education». Informatics in Education. doi: 10.15388/infedu.2021.12.
Pérez-Acosta, Gisselle Ximena, y Miguel Ángel Mendoza-Moreno. 2021. «Robótica educativa: propuesta curricular para Colombia». Educación y Educadores 23(4):577-95. doi: 10.5294/edu.2020.23.4.2.
Pinargote-Zambrano, Juan José, Víctor Alejandro Lino-Calle, y Boris Jerfreir Vera-Almeida. 2024. «Python en la enseñanza de las Matemáticas para estudiantes de nivelación en Educación Superior». MQRInvestigar 8(3):3966-89. doi: 10.56048/MQR20225.8.3.2024.3966-3989.
Pincay Mendoza, Yhonny Alberto, Verónica Cecilia Marcillo Salazar, Verónica Valeria García Constante, Armando Gabriel Espinoza Cesme, Ana María Morán Holguín, y Génesis Ariana Veloz Santa Cruz. 2025. «DECISIONES GERENCIALES AUTOMATIZADAS: INTEGRANDO BIG DATA Y MACHINE LEARNING». Ciencia y Desarrollo 28(1):357. doi: 10.21503/cyd.v28i1.2830.
Quevedo-Benítez, Katherine Paola, Diego Alexander Rodríguez-Velandia, Robert Anthony Moran-Borbor, Jorge Armando Niño-Vega, y Flavio Humberto Fernández-Morales. 2024. «Fortalecimiento de competencias en innovación tecnológica: una estrategia didáctica apoyada en el Aprendizaje Basado en Proyectos.» AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería 12(1):47-54. doi: 10.15649/2346030X.3657.
Quispe, Antonio M., Yessica Hinojosa-Ticona, Herbert A. Miranda, y Claudia A. Sedano. 2021. «Serie de Redacción Científica: Revisiones Sistemáticas». Revista del Cuerpo Médico Hospital Nacional Almanzor Aguinaga Asenjo 14(1):94-99. doi: 10.35434/rcmhnaaa.2021.141.906.
Rosero Calderón, Oscar Andrés. 2024. «La Robótica Educativa: Potenciando el pensamiento matemático y habilidades sociales en el aprendizaje». Emerging Trends in Education 7(13):129-44. doi: 10.19136/etie.a7n13.6040.
Silva Pérez, Evelyn Johana, Andrea Mariana Guachamboza Ramirez, y Carlos Guía. 2024. «Brechas y Retos en la Innovación Educativa: Un Análisis Bibliográfico». Revista Tecnopedagogía e Innovación 3(2):37-57. doi: 10.62465/rti.v3n2.2024.106.
Tomalá De La Cruz, Michael Antonio, Eva Maria Mascaró Benites, Carlos Guillermo Carrasco Cachinelli, y Elsa Veronica Aroni Caicedo. 2023. «Incidencias de la inteligencia artificial en la educación». RECIMUNDO 7(2):238-51. doi: 10.26820/recimundo/7.(2).jun.2023.238-251.
Trapero-González, Irene, Inmaculada Aznar-Diaz, Magdalena RAMOS Navas-Parejo, y José-María Romero-Rodríguez. 2025. «Examinando las influencias sociodemográficas en la comprensión y preparación de los maestros en formación para enseñar STEM».
Useche Gutiérrez, Gilberto, y Javier Vargas Guativa. 2019. «Una revisión desde la epistemología de las ciencias, la educación STEM y el bajo desempeño de las ciencias naturales en la educación básica y media». Revista Temas (13):109-21. doi: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/2337.
Valero Carvajal, Diego Alejandro, Juan Esteban Orozco Isaza, Jazmín Natalia Córdoba Puerto, Oscar Santiago Noreña Hemelberg, Miguel Alejandro Gómez Alarcón, Marco Antonio Jinete Gómez, y Jhonatan Alejandro Gutiérrez Alfonso. 2021. «Algoritmos para el procesamiento de imágenes implementados en el Robot Humanoide InMoov.» Revista EIA 18(36). doi: 10.24050/reia.v18i36.1495.
Zambrano, Elizabeth Cedeño. 2023. «Implementación de la robótica educativa en el currículo escolar: Experiencias y perspectivas». Revista Ingenieria Global 2(2):1-12. doi: https://doi.org/10.62943/rig.v2n2.2023.63.
Zorrilla-Puerto, Jennifer, Beatriz Lores-Gómez, Sonia Martínez-Requejo, y Judit Ruiz-Lázaro. 2023. «El papel de la robótica en Educación Infantil: revisión sistemática para el desarrollo de habilidades». Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa 188-94. doi: 10.6018/riite.586601.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Deixy Ximena Ramos Rivadeneira, Javier Alejandro Jiménez Toledo (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.