Innovation of SMEs in Ecuador: An Approach from Socio-emotional Wealth and the Use of Artificial Intelligence
DOI:
https://doi.org/10.56294/dm2025854Keywords:
Artificial intelligence, Socio-emotional wealth, Business innovation, Competitiveness, SMEs in EcuadorAbstract
Small and medium-sized enterprises (SMEs) in Ecuador face constant challenges to stay competitive in an environment of digital transformation. Artificial intelligence (AI) has become a key tool to optimise processes, while socioemotional wealth influences decision-making and the work environment. This study analysed how the combination of both factors impacts the innovation and competitiveness of Ecuadorian SMEs, identifying strategies to improve their performance in the market. A mixed methodology was applied, combining surveys of 150 workers with interviews of 10 selected SME managers. The surveys, conducted using Google Forms, assess the perception of AI implementation and the importance of socio-emotional values. The interviews, carried out by Zoom, allowed us to delve into strategies, best practices and challenges in the integration of technology and emotional management. The results showed a positive trend in the adoption of AI, highlighting its impact on process optimisation and productivity improvement. It is also confirmed that socioemotional richness influences team cohesion and strategic decision-making. However, barriers such as lack of training and resistance to change were identified. Finally, strategies were proposed to balance technology with emotional well-being and strengthen business competitiveness.
References
Amrani H, Boussouf Z, Aftiss A. Exploración de la innovación gerencial en el contexto universitario: una mirada en profundidad a través de una revisión sistemática de la literatura. Datos y Metadatos. 2025;4:artículo 394. doi:10.56294/dm2025394
Abril C, Pedreño-Santos A. Incorporación de valores de innovación sostenibles a la gestión empresarial. Rev Eur Innov Publ Soc. 2025;10:1-182. doi:10.31637/epsir-2025-1166
Bittencourt BA, Helale J, Visentini ALF, Martins BW. El papel de los organizadores individuales de los centros de innovación: un estudio de casos múltiples en el sur de Brasil. Rev Int Innov. 2025;13(1):e27160. doi:10.5585/2025.27160
Boy Barreto AM, Osorio Arrascue ED, Rodríguez Alegre LR, López Padilla RP. Inteligencia artificial en la toma de decisiones: implicaciones éticas y eficiencia. Rev Venez Gerenc. 2024;29(11):342-55. doi:10.52080/rvgluz.29.e11.20
Caicedo-Leitón AL, Villanueva N, Garcés-Galdeano L. Nutriendo semillas de innovación: la relación entre orientación emprendedora y socioemocional, la riqueza y sus implicaciones para la innovación en las empresas familiares. Tec Empresarial. 2024;18(3):12–34. doi:10.18845/te.v18i3.7283
Collaguazo Collaguazo AP, Gonzales Guillen NM, Shuira Conza KJ, Rios Veliz EG. Transformando la economía social: narrativas de innovación en un mundo globalizado. Sapiens Manag J. 2025;2(1):1-20. Disponible en: https://revistasapiensec.com/index.php/sapiens_management_j/article/view/110
Esparza-Aguilar JL, Martín Reyna JMS, Soto-Maciel A, De La Garza Ramos MI. Desempeño financiero y riqueza socioemocional en pequeñas y medianas empresas familiares y no familiares. Tec Empresarial. 2021;15(2):2–16. doi:10.18845/te.v15i1.5584
Ferreira Á, Casteleiro Pitrez J. Inteligencia artificial en el diseño de comunicación en Portugal: un estudio de caso sobre las perspectivas de 10 diseñadores profesionales de pequeñas y medianas empresas. Rotura. 2023;3(2):115-33. doi:10.34623/k2dr-bf60
Gallizo JL, Mar-Molinero C, Moreno J, Salvador M. Empresa familiar y distribución de valor agregado: un enfoque de riqueza socioemocional. Acad Rev Lat Am Admin. 2017;30(1):2–22. doi:10.1108/ARLA-05-2015-0099
Gil García A, Presol Herrero Á. Impacto del marketing predictivo basado en inteligencia artificial. Rev Visual. 2025;17(1):165-78. doi:10.62161/revvisual.v17.5394
Gordo-Vidal F, Gordo Herrera N. Inteligencia artificial y sistemas de aprendizaje automático: fascinación versus realidad. Emergencias. 2025;37(1):3-4. doi:10.55633/s3me/115.2024
Huamani Torres R, Flores-Limo FA, Barrios-Tinoco LM, Montañez Huancaya De Salinas AP. La gestión del conocimiento como factor clave en la innovación empresarial. Rev Venez Gerenc. 2024;29(106):760-75. doi:10.52080/rvgluz.29.106.19
Llanos-Contreras OA, Jabri M. Explorando el declive de las empresas familiares con una perspectiva de riqueza socioemocional. Rev Esp Financ Contab. 2019;48(2):113–33. doi:10.1080/02102412.2018.1463764
López Y, Ramírez D, Hernández A, Duque P. Mapeo científico de la investigación mundial sobre riqueza socioemocional y empresas familiares. Est Gerenc. 2023;39:233–47. doi:10.18046/j.estger.2023.167.5656
Moreno A, Quinn M. El impacto de la riqueza socioemocional en la legibilidad de los informes corporativos en una empresa familiar multinacional. Rev Contab Rev Contab Esp. 2023;26(2):229–40. doi:10.6018/RCSAR.453561
Orlandini González I, Pareja Daza CP, Rodríguez Cabezas E. Operadores turísticos bolivianos: un análisis del capital humano, la capacidad de innovación y la competitividad empresarial. Investig Tur. 2025;29:167-87. doi:10.14198/INTURI.26776
Paiva IS, Lourenço IC, Dias Curto J. Gestión de ganancias en familia versus empresas no familiares: la influencia de la cobertura de los analistas. Acad Rev Lat Am Admin. 2017;30(1):2–22. doi:10.1108/ARLA-05-2015-0099
Ramos Saravia AC, Salazar Rodríguez YA. Ética y gobernanza de la inteligencia artificial en el comercio internacional: una aproximación crítica. Clío Rev Hist Cienc Hum Pensam Crit. 2025;5(9):1044-66. doi:10.5281/zenodo.14567307
Rivera-Álvarez LY, Hernández-Calzada MA, Pérez-Hernández CC. La riqueza socioemocional en la implementación de los Objetivos de Desarrollo Sostenible de las empresas familiares. Rev Venez Gerenc. 2023;28(102):713–33. doi:10.52080/rvgluz.28.102.17
Rodríguez-Faneca C. La integración de la inteligencia artificial en la competencia instrumental del traductor: aspectos formativos y profesionales. Transferencia. 2025;20(1):84-106. doi:10.1344/transferencia.v20i1.45307
Silva-Atencio G. Retos y oportunidades de la ética en la inteligencia artificial generativa en la era digital. DYNA. 2025;92(236):26-35. doi:10.15446/dyna.v92n236.117144
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Carlos Leonidas Yance Carvajal, Freddy Leonardo Garaicoa Fuentes, Xuxa Katherine Cedeño Guillén, Sandra Edith Rodríguez Bejarano, Jorge Carlos Morgan Medina (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.